Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jesper328
MEDLEM

Fråga kring korrigeringar på (felaktigt?) bokförda fakturor

Hej!

Har lyckats tabba mig lite med min bokföring under det gångna året.
En av mina leverantörer finns till i Lettland, och jag har då bokfört alla de fakturorna under konto "4056 - inköp varor 25% EG".
Såg nu när jag påbörjade en momsredovisning att momsen jag skall betala in är på tok för hög och började då att undersöka bokföringen och finner att ingående moms ligger på fakturorna, och det räknas som en kostnad som sedan den Svenska momsen läggs på... om jag förstått det någorlunda rätt.

T.ex en faktura med totalbelopp på 1000kr
4056 inköp EG 25% - 1000kr (varav 200kr specat på faktura"
2645 beräknad ingående moms utlandet - deb 200kr
2614 utgående moms omvänd skatteskyldighet - kred 200kr

Kontaktade leverantörer och ifrågasatte detta då de har mitt momsregnummer och fick svaret;
"Vi har svensk moms på alla delar vi säljer i Sverige och vi har alltid haft detta därför är momsen specificerad."

Skall jag fortfarande bokföra allt under konto 4056, eller skall jag ändra om samtliga fakturor till konto 4000 eller 4400 med 2641

Satte mig för ett par dagar sedan och tabbade mig återigen med korrigeringsverifikationer och ändrade om ett par fakturor på fel sätt och undrar då;
Kan enbart ändra konto 1930 på dessa fakturor, funkar det då att ta ut den summan med motsvarande konto och sedan "börja om" med att bokföra fakturan på korrekt sätt?
Tänker att summan för deb och kred blir mycket högre även om de summorna tar ut varandra?

Ytterst tacksam för lite assistans och mentalt stöd. 😃
God fortsättning!

Mvh Jesper

2 SVAR 2
AnnicaL
CHAMPION

Om leverantören är momsregistrerad i Sverige och har ett SE-VAT-nummer på sina fakturor ska du bokföra den ingående momsen som "vanligt" - då är det en "svensk" leverantör. Du bokför då inköpet på t ex konto 4000 och momsen på 2641. Ingen beräknad moms ska bokföras. Det lättaste kanske kan vara att backa de fakturor du bokfört och göra om från början. 

Hej, Annica!

Tack för svaret, det har nu löst sig.
Lyckades till slut finna deras Svenska VAT-nummer, och sitter f.n. och korrigerar samtliga fakturor.

Trevlig helg!