Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LW -60
UTFORSKARE

Går ej att låsa period

Försöker låsa räkenskapsår 2018. Det är ju inte något som är superviktigt men jag är vetgirig. Jag har nämligen stött på patrull. Började med att försöka låsa hela året, men fick felmeddelande:

 

"Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen."

 

Jo, alla bankhändelser (är det lika med bankavstämning?) är ordnade med. Kan kanske har missuppfattat det hela, men i Kassa- & bankhändelser, står det klart och tydligt att det inte finns några ej bokade bankhändelser. Är det samma sak? Låste månad för månad istället, och felet uppstod igen i september 2018. Där återkom samma felmeddelande.

 

För att säkerställa det hela, har jag matat fram datum fem dagar i taget i Kassa- Bankhändelser och allt står som "bokfört". Är jag på fel ställe och letar?

 

Använder aldrig den här "Kassa- bankhändelser" när jag betalar. Är det därför det blir fel? Men i så fall, varför är det inte fel i datum före första september?

 

Mvh Lena

 

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Hej. Har du något konto upplagt i Bankhändelser som inte är ditt "vanliga" bankkonto, och som det finns händelse på i september 2018? Skattekontot är ett exempel - du kan ha bokfört manuellt men ha en post liggande kvar i Bankhändelser. Testa att byta konto under Bankhändelser så att du går igenom alla konton som finns där. Om posten redan är bokförd på annat sätt kan du makulera den i Bankhändelser genom krysset. 

Det är möjligt att det är så, för jag arbetade inte här 2018. När jag går in på kassa- & bankhändelser (vilket jag aldrig använder) och markerar en post, ser jag ju inte konteringen alls. Betyder det då, att jag då ska öppna upp verifikatet för att se hur konteringen skett och gissa om något är fel? Och, hur ser jag om det är fel? Det blir ju också rätt tidsödande att gå igenom 98 bankhändelser.

 

Dessutom, vad menar du med "vanliga bankkontot"? Betyder det att om jag skapar ett nytt bankkonto (vilket inte är så ovanligt att man gör), så blir det fel att använda det för att det inte går att låsa en period två år senare?

 

Mvh Lena

Återigen:

 

När jag går igenom bankhändelserna, har jag INGA som ligger öppna. Alla är bokförda och klara. Kan det vara fel ändå?

 

Mvh Lena

Det händer ju att företag skaffar ett sparkonto, t ex. Så helt omöjligt är det inte att ha flera konton 😉 

Vad jag menar är att man behöver kolla att det inte ligger någon bankhändelse på dessa andra "konton" kvar som inte matchats just genom Bankhändelser. Är även alla händelser på Skattekontot under Bankhändelser matchade? Och Kassakontot? Dessa ligger som standardkonton och om man bokför händelserna manuellt och inte via matchning av Bankhändelse så ligger det "öppna" poster kvar där. Det är bara omatchade poster som ställer till det i din stängning, inte de som är matchade via bankhändelser. Om allt är bokfört och kontosaldona stämmer ska du kunna ta bort eventuella omatchade poster, för om de matchas nu kommer ju bokföringen inte att stämma. 

Det räcker att välja hela perioden (alla år) och sedan via dropdownmenyn kolla de övriga kontona. 

Om bokföringen gjorts manuellt och inte just via Bankhändelser bör du ändra rutin så att du gör bokföringen genom att matcha bankhändelse i stället för att bokföra manuellt.