Hej,
Har skickat faktura till kund som betalat.
Fått delavslag på summan från skatteverket.
Kan man på enkelt sätt bokföra in summan jag fick avskatteverket och skicka till kunden resterande belopp?
Vad händer om man använder "registrera avslag" blir hela beloppet avslaget då eller kan man välja belopp?
Löst! Gå till lösning.
Hej @Leif_C
Tack för att du kontaktar oss.
I hjälpavsnittet Registrera avslag för grön teknik från Skatteverket kan du läsa hur du hanterar detta.
Om du endast har fått delar av beloppet du ansökt om skattereduktion för, kan det bero på att kunden har nått sitt tak för grön teknik. Du behöver då registrera kundfakturan som avslagen.
När du har registrerat ett avslag ändras kundfakturans status från ett gult till ett rött hus. I nästa steg är det dags att skicka en betalningspåminnelse under Åtgärder - Påminnelse till kunden, så att kunden vet att de behöver betala det resterande beloppet.
Om du av någon anledning vill ångra åtgärden, kan du välja Åtgärder - Ångra registrerat avslag på kundfakturan.
Har du bankkoppling matchas fakturan med betalningen och bokförs så fort kunden har betalat det belopp som saknas. Om du inte har bankkoppling följer du istället instruktionerna under "Kundfaktura - helt betald" i avsnittet Matcha inbetalningar manuellt.
Lycka till och vill du att vi tittar på det tillsammans så är du alltid välkommen att slå en signal till vår support.
/Tinna
Tack,
När jag gått till registrera avslag kan jag då manuellt ändra skattereduktionsbeloppet till det jag fick och skicka ny faktura så kunden ser hur mycket han ska betala mer?
Hej igen @Leif_C
Nej du behöver välja Åtgärder - Påminnelse på fakturan samt skriva in det restbelopp som kunden ska betala. Sedan kommer du manuellt behöva ansöka hos Skatteverket.
Hej,
Skatteverket har jag fått ett belopp av redan så ny ansökan dit ska jag ju inte göra, men kunden ska ju betala mellanskillnaden.
Ska jag skriva mellanskillnaden som Påminnelseavgift?
Blir det rätt bokfört då?
Kunden behöver ju veta vad hans skettereduktion blev och jag behöver ju bokföra rätt skattereduktion (den som blev godkännd)
Hej igen @Leif_C
När du ska registrera mellanskillnaden som kunden ska betala, kan du göra detta genom att skapa en påminnelse på fakturan och specificera det restbelopp som kunden ska betala. Här följer stegen mer detaljerat:
Vid denna påminnelse kan du också lägga till en förklarande text i e-posten till kunden där du förklarar att detta är mellanskillnaden som de behöver betala eftersom du endast fått en del av beloppet godkänt av Skatteverket.
När kunden har betalat in restbeloppet, registrerar du detta som en inbetalning mot fakturan. Detta kommer att säkerställa att allt bokförs korrekt och fakturan kommer bli markerad som fullt betald i bokföringen.
Tveka inte att höra av dig igen om du har fler frågor eller behöver ytterligare hjälp. Vill du hellre prata med oss så är du alltid välkommen att slå en signal till supporten.
Lycka till!
Hej,
Nu har jag skickat påminnelsen, hur gör jag för att registrera in beloppet som jag fick av skatteverket?
Om jag går till Åtgärder och registrera inbetalning vilket belopp kommer då in? är det Påminnelsebeloppet så att resten som blir kvar är det jag fick av skatteverket?
Hej @Leif_C
Bra kämpat med ditt ärende!
När du väljer att registrera inbetalning på kundfakturan så får du själv välja vilket belopp som du vill registrera inbetalning på, enligt nedan:
Om hela påminnelsebeloppet betalats av kunden, ange detta som belopp. Om en del har betalats av skatteverket, justera beloppet därefter.
Har du bankkoppling så ska du utgå ifrån Kassa- och bankhändelser för att matcha inbetalningen precis som vanligt
Hoppas detta hjälper nu och annars får jag be dig att slå oss en signal så lovar jag att du får jättefin hjälp och så ska vi se till att lösa detta tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten.
/Tinna
🙂 Stort tack, nu blev det toppenbra.
Ha en fantastisk fortsättning på dagen.
@Leif_C
Åh va fint att du löste det - bra jobbat och tack för att du återkopplade till mig!
Detsamma till dig.
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.