Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

EB Sverige
MEDLEM

Grön teknik till 19,40 procent av totalkostnaden.

Hej, 

Varför går det inte att ändra procentsatsen för installation av solceller till 19,40 % när det är den som är korrekt och inte 20%. 

4 SVAR 4
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Tack för din fråga. När jag tittar närmre på detta kan jag inte hitta information om att det skulle vara 19,40%. Kikar jag på Skatteverkets hemsida så står där även 20%. Vårt program ska alltid följa aktuella lagar och regler.

Skicka gärna med en länk eller ett underlag till varför du tycker det bör vara 19,40% så kikar vi gärna vidare på det. 

Ha det fint så hörs vi! 
/Ebba 

EB Sverige
MEDLEM

Hej, 

Här kan du läsa mer detaljerat om varför det är 19,40% av totalkostnaden. 

Installation av grön teknik | Rättslig vägledning | SkatteverketSkatteverket.png

Hej igen, 

Tack för detta! Jag tar det vidare och återkopplar så snart vi kan. 

Ha det fint så hörs vi.  
/Ebba

Hej! 

Nu har jag fått mer klarhet i ditt ärende och ska göra mitt bästa för att förklara för dig. 

Schablon vid totalentreprenad stöds ej i eEkonomi (läs mer här)

Du behöver redovisa detta som en övrig kostnad manuellt. Beräkna 3 % av det totalt debiterade beloppet och lägg sedan till det på en separat rad på fakturan. Vid Typ av husarbete väljer du Ej husarbete för denna rad. På så sätt kommer inte den här delen att påverka skattereduktionen. De återstående 97 % av totalbeloppet för det utförda arbetet lägger du till på en annan rad och väljer vad det är för typ av arbete. Skattereduktionen för denna rad kommer att beräknas enligt den procentsats som gäller för den valda arbetskategorin.

Om detta 3% belopp måste rapporteras till Skatteverket som en övrig kostnad, lägger du till beloppet i rutan för Övriga kostnader på fakturan.

Jag hoppas att detta var svaret på din fråga. Om inte tror jag det är enklast att du ringer in till oss och förklarar mer över telefon, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. 
/Ebba