Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

amousey
MEDLEM

Hantering av automatisera mera, Shopify

Jag har min Shopify butik integrerad med Visma Ekonomi. Genom appen ”Automatisera mera”.

Vid inköp så skapas automatiskt fakturor i Vismas system. De bokförs i systemet såhär:

Kundfaktura till XX

3055 Försäljning varor utanför EG momsfri - kredit

1510 Kundfodringar - debet

och 

Förväntad inbetalning från betalkort för faktura XX

1510 Kundfodringar - kredit 

1580 Fodringar för kontokort och kuponger - debet

Det jag inte förstår att försäljning endast speglas i intäkter och resultat. På företagskontot händer ingenting, oavsett hur mycket eller litet jag säljer för så är siffrorna detsamma. Det känns som försäljningsposter borde reflekteras i företagskontot? Företagskonto skall ju spegla hur det faktiskt ser ut på företagets bankkonto. Det gör det INTE eftersom ingen försäljning hamnar här. Är den automatiska bokföringen som Automatisera skapat felaktigt?  

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. 

Detta är helt korrekt bokfört och hanterat. Den automatiska integrationen rör endast själva försäljningen och inte vad som händer på företagskontot/bankkontot/banken då Shopify hanteras som en fordran tills dess att du får pengarna in på banken. Du får alltså bokför själva försäljningen först, sedan när pengarna kommer in på Shopify kontot. Sista steget blir sedan när du får pengarna utbetalt till ditt företagskonto, och det är då du bokför bort fordran mot 1580 och inbetalningen bokförs mot 1930 företagskonto. 

Banktransaktionen kommer alltså i ett nästa steg och har du en automatiskt bankkoppling mot banken kommer denna "transaktion" komma in dagen efter den syns på kontoutdraget på din bank i eEkonomi. D v s syns kontotransaktionen på banken den 11:e så kommer den in nästa bankdag t ex 12:e.

Har du inte en automatiskt bankkoppling behöver du lägga upp denna händelse manuellt alternativt importera kontoutdrag från banken och matcha vilket du kan läsa mer om i hantering av utbetalning från iZettle. Principen är densamma som i denna forumstråden här, även om det handlar om iZettle i just den tråden.  

Ha det fint!

Josefine