Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hantering leverantörsfakturor och kontantmetoden

Hej,

 

hur är tanken att man ska hantera leverantörsfakturor då man använder sig av kontantmetoden?

 

Jag trodde att man kunde skanna in fakturan, koppla bilden och sedan bokföra det mot t.ex. företagskontot direkt, men när man väljer att koppla en bild så läggs det upp som en leverantörsskuld, vilket inte verkar gå att välja bort. Passar det överhuvudtaget ihop med kontantmetoden?

 

En tillhörande fråga: För bokföring av t.ex. sådana betalningar, använder man sig av bankens bokföringsdatum eller transaktionsdatum?

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej

leverantörsfakturan läggs in i reskontran när du registrerar den men som du ser skapas inget verifikationsnummer då, dvs den är inte bokförd. Först när du matchar en utbetalning mot den registrerade fakturan kommer det att skapas en verifikation som alltså påverkar bokföringen, på kostnadskontot, ev moms och företagskontot. 

Vid sista momsrapporten för året bokförs eventuella obetalda leverantörsfakturor som skuld vilket är som det ska vara, allt ska tas upp på rätt år. 

Bankens bokföringsdatum är det du bör använda. Ev avvikande valuteringsdatum har bara med tillgängligheten att göra. Men om du har gjort kortbetalningar som dras senare från bankkontot bör du bokför dem den dagen köpet gjordes även om bankens bokföringsdatum är senare. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, tack för svaret,

 

ska testa. Blev bara osäker då man inte kunde ändra kontot från "leverantörsskulder" till något annat, och jag tolkade knappen "bokför" som att det verkligen bokför posten. Vilket skulle kännas konstigt med tanke på att jag har valt kontantmetoden i inställningarna, men jag är ju helt ny på det här.

 

Så när jag matchar utbetalningen mot detta, så kommer jag att kunna ändra kontot och eventuellt även justera övriga delar? 

Det som händer när du registrerar fakturan är ju att du väljer kostnadskonto och ev momskonto.

Dessa konton kommer att debiteras vid betalningen och bankkontot att krediteras.

Det behövs inga ytterligare justeringar av några konton i det läget, du ska ha använt rätt kostnadskonto mm redan i det första steget. Men om du kommer på att du använt fel kostnadskonto ska du rätta detta innan du bokför betalningen.

henkizzz
MEDLEM

Hej,

 

Jag har Visma eEkonomi och ställt in att vi använder oss av Kontantmetoden.

När jag skall skapa en leverantörsfaktura för banktjänster och bokföra den så läggs det till en rad för 2440 - leverantörsskulder som jag inte kan ta bort.

Jag vill kreditera 1930 - företagskonto och debitera 6570 - banktjänster.

 

Tack på förhand

Om du gör så som du skriver, du vill skapa en leverantörsfaktura, då ska den ju bokföras kredit 2440. Ett bättre alternativ för detta är att du bokför uttaget direkt när det är gjort från bankkontot genom att matcha den bankhändelsen mot avin och konto 6570.