Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

gabriele
MEDLEM

Hittar inte leveransfaktura i verifikation

Hej,

 

Bakgrunden är att jag ska bokföra en faktura från Visma som jag har betalat med egna pengar. Först skapade jag leveransfakturan genom att ladda upp fakturan, fylla i all information och klicka på bokför (se bild 1).

 

Sedan skapade jag en ny verifikation men när jag väljer konto 2440 - Leverantörsskulder och försöker hitta min faktura i "Faktura"-fältet så finns inte fakturan som jag skapat där (se bild 2).

 

Jag har följt denna video som inspiration: https://www.youtube.com/watch?v=8RZ0bDyObIY

 

Bilder: https://imgur.com/a/Izgn7E8

 

Tack på förhand för hjälp!

 

/Gabriel

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Använder du kontantmetoden vid bokföring ? I så fall finns inte fakturan på konto 2440, den bokförs först vid betalning. Du får bokföra betalningen direkt från fakturan i stället via Åtgärder/registrera utbetalning. 

Tack för svar! Det förklarar varför jag inte hittar den.

Har du något exempel på hur jag går tillväga då för att bokföra betalning av en faktura med egna pengar?

De exempel på det som jag kunde hitta i Vismas dokumentation verkar följa faktureringsmetoden.

gabriele
MEDLEM

Jag har nu markerat leverantörsfakturan betald via företagskontot vilket skapade en verifikation (se bild 1). Sedan skapade jag manuellt en ny verifikation för att justera att den är betald med privata medel (se bild 2). Bilder: https://imgur.com/a/FgIFSnE

 

Någon som kan verifiera att jag har gjort rätt?

 

Tack på förhand!

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det har dessvärre inte blivit rätt på någon av dem. 

A1 borde sett ut på detta sätt om den fakturan är betald med privata pengar. (1930 företagskontot skall inte vara med i den alls.

 

 

Återbetalningen till dig själv skall sedan vara bokförd tvärtom när det kommer till debet och kredit. Den skall se ut på detta sätt.

 

Rekommenderar att du ringer in till vår support och ber om en genomgång hur du bäst hanterar detta. Då kan den som svarar dela skärm med dig och visa på din skärm hur du hanterar detta.

0470 - 70 62 00

 

/Joachim

Hej Joachim,

För att förtydliga så har jag inte gjort återbetalningen till mig skälv än så den kommer jag bokföra senare.

Tanken med bokföringen i mitt meddelande var att först bokföra det på 1930 företagskonto och sedan göra en ny verifikation som justerar detta, dvs. att det är en skuld till närstående.

Men även det kanske är fel? Är det bättre att direkt ändra A1 så att det är konto 2893 enligt ditt exempel?

Tacksam för svar! Ska även kontakta supporten.

Hej

Ok i så fall så skall den andra konteringen av de två du bifogat bara tas bort helt. 1930 skall inte vara med alls innan det faktiskt skett något på företagskontot

Så justera A1 enligt min bild och vänd bort/Ta bort den andra helt.

/Joachim