Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LamassuAH
MEDLEM

Hjälp vid bokslut - balansräkning

Hej,

 

Jag ska göra bokslut för första gången och ser att jag har en del minusposter på balansräkningen där jag blir osäker på hur jag ska hantera det (om jag ens behöver hantera det).

 

  • 2650, 2710, 2731
    • Momskontot ligger som minuspost enbart för kvartal 4 då 'dragningen' från skattekontot inte sker förrän om ett par veckor. Är detta ok eller hur ska jag hantera detta? Samma gäller personalkostnader och arbetsgivaravgifterna.
  • 2514
    • Särskild löneskatt har ju ackumulerats under 2022 då jag löpande bokfört detta. Den ligger nu som minuspost på 2022 i balansräkningen - är detta korrekt eller behöver den nollas på något sätt?

Som ni märker är jag ny med detta så uppskattar all hjälp jag kan få. Tack!

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det är helt normalt och korrekt att moms och personalskatt/AGA ligger som skulder per sista december. Den särskilda löneskatten likaså, den debiteras på slutskattebeskedet så småningom och då för du om den till skattekontot 1630. 

LamassuAH
MEDLEM

Tusen tack för snabbt svar! 

 

Skulle du även råka veta hur man beräknar Årets skatt samt Årets resultat som man nu behöver bokföra? Är det så pass enkelt som att:


Årets skatt = Resultat före skatt från resultaträkning * 0,206

Årets resultat = Beräknat resultat från resultaträkning efter bokföring av årets skatt

AnnicaL
CHAMPION

Inte riktigt så enkelt. Om du har haft kostnader som inte är avdragsgilla, t ex representation eller föreningsavgifter som inte är avdragsgilla, ska de läggas tillbaka, dvs öka vinsten enligt resultaträkningen. Även räntekostnad på skattekontot ska läggas till medan ränteintäkt från skattekontot ska dras av eftersom den är skattefri. Den summan du sedan får fram x 0,206 blir årets skattekostnad. 

Årets resultat blir helt riktigt resultatet enligt resultaträkningen minus skattekostnaden.