Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-09-25
10:20
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2015-09-25
10:20
Hur bokför man en självfaktura
Ska bokföra en självfaktura som innehåller Provision och varor med 25 respektive 12 moms.ÄR ute efter vilka konto jag ska använda och då även momskonto
Svara
9 SVAR 9

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-09-25
14:02
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-09-25
14:02
Hej Jocke!
Är det du som är köpare eller säljare?
Är det du som är köpare eller säljare?

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-09-25
14:10
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-09-25
14:10
köpare!
Företaget jag handlar varor har skickat mig underlag som jag ska bokföra som självfaktura, så jag borde väll då vara köpare.
Företaget jag handlar varor har skickat mig underlag som jag ska bokföra som självfaktura, så jag borde väll då vara köpare.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2015-09-25
14:57
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2015-09-25
14:57
Okej, i så fall om det är ett vanligt inköp så lägger ni in detta som en leverantörsfaktura där ni fyller i momsen och sen bokför det mot ett lämpligt kostnadskonto för detta inköpet.

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-02-12
13:05
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-02-12
13:05
Hej, En kompletterande fråga, men om jag är säljaren - hur ska det bokföras då? Jag har sålt mina produkter via en butik som tar provision. Jag fick utbetalt på företagskontot och en självfaktura. Men jag har inte koll på hur denna ska bokföras. Måste jag bokföra provision eller endast totalsumman som betalades ut? Tacksam för hjälp!
2018-02-19
13:44
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-02-19
13:44
Hej Annelie,
Då provisionen i ditt fall blir en kostnad så hade jag tagit upp det.
Jag hade valt att bokföra detta via Kassa- och bankhändelser och där lägger du upp en Ny bankhändelse på det utbetalda beloppet (försäljningen - provisionen).
Sen klickar du på Matcha och väljer Övrig insättning och Egen kontering. Väljer ditt försäljningskonto (tex 3051) och fyller i din totala försäljning exkl moms och utan avdrag för provision.
Väljer sen ditt momskonto tex 2611 och fyller i belopp. Då bör du få en differens längst ned då vi ej har tagit upp provisionen.
Då får du leta fram konto 6050, på en ny kontorad och eventuell moms (2641) om det även var det.
Sen kan du klicka på Bokför.
Nu har du då bokfört både din försäljning och din kostnad i en och samma verifikation.
/Cecilia
Då provisionen i ditt fall blir en kostnad så hade jag tagit upp det.
Jag hade valt att bokföra detta via Kassa- och bankhändelser och där lägger du upp en Ny bankhändelse på det utbetalda beloppet (försäljningen - provisionen).
Sen klickar du på Matcha och väljer Övrig insättning och Egen kontering. Väljer ditt försäljningskonto (tex 3051) och fyller i din totala försäljning exkl moms och utan avdrag för provision.
Väljer sen ditt momskonto tex 2611 och fyller i belopp. Då bör du få en differens längst ned då vi ej har tagit upp provisionen.
Då får du leta fram konto 6050, på en ny kontorad och eventuell moms (2641) om det även var det.
Sen kan du klicka på Bokför.
Nu har du då bokfört både din försäljning och din kostnad i en och samma verifikation.
/Cecilia
2018-02-26
14:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-02-26
14:40
Hej igen,
Jag skulle uppskatta om du lägger till kredit eller debet till texten, så det blir supertydligt! Tack 🙂
Jag skulle uppskatta om du lägger till kredit eller debet till texten, så det blir supertydligt! Tack 🙂

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-03-01
15:04
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-03-01
15:04
Hej Annelie!
När man gör en övrig insättning så hamnar 1930 i Debet.
Försälningskontot, t.ex 3051, och momskontot 2611 i Kredit.
När du sedan gör ny bokföringshändelse och letar upp 6050 och ev. 2641 skall dessa läggas i debet. Detta då 1930 ligger i kredit.
Hoppas detta känns tydligt 🙂
/Sofia
När man gör en övrig insättning så hamnar 1930 i Debet.
Försälningskontot, t.ex 3051, och momskontot 2611 i Kredit.
När du sedan gör ny bokföringshändelse och letar upp 6050 och ev. 2641 skall dessa läggas i debet. Detta då 1930 ligger i kredit.
Hoppas detta känns tydligt 🙂
/Sofia

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-03-02
15:44
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2018-03-02
15:44
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Uthyrning av privat fastighet till mitt egna företag samt driva verksamhet i priv....
ska Jag Fakturera mig själv eller hur deklarerar man privat fastighet uthyrning till mitt AB
hur ska jag ta ut de exempel om jag hyr ut fastighet med 7000 i månad till min AB SOM JAG ÄGER 50% och min fru äger 50% hur ska jag dra ut de och bokföra och deklarera ?
behöver jag att anmäla den till skv eller det går bra med hyreskontrakt mellan mig och AB ?
Jag behöver ett bra förklaring till detta
mvh
Ronny
ska Jag Fakturera mig själv eller hur deklarerar man privat fastighet uthyrning till mitt AB
hur ska jag ta ut de exempel om jag hyr ut fastighet med 7000 i månad till min AB SOM JAG ÄGER 50% och min fru äger 50% hur ska jag dra ut de och bokföra och deklarera ?
behöver jag att anmäla den till skv eller det går bra med hyreskontrakt mellan mig och AB ?
Jag behöver ett bra förklaring till detta
mvh
Ronny
2020-04-01
12:07
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
2020-04-01
12:07
Hej!
Jag har utfärdat ett antal självfakturor och funderar nu på hur jag ska bokföra dem? Pengarna har alltså gått ut från 1930.
Tack!
/Saga