Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

TWANDAHL
MEDLEM

Hur bokför man när en kundfaktura delbetalas mot en leverandörfaktura från samma kund?

Hej,

 

Jag har fått en delbetalning på en kundfaktura, då dom har reducerad inbetalningen baserad på en faktura dom skulle skica till mig. Nu har jag jag ett belopp stående som förfallit på kund. Hur får jag reducerad detta och kvittad mot den räkning som orsaker delbetalningen.

Tacksam för svar

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det verkar av din fråga som att du ännu inte fått den faktura som kunden dragit av för. Du får då bokföra delbetalningen mot din kundfaktura med det belopp du nu fått, och när du sedan bokfört kundens faktura bokför du den som leverantörsfaktura, betalar mot t ex 2999 Obskonto och till slut bokför du resten av kundfakturan som betald mot samma konto, som då ska bli nollställt.

Tack för snabbt svar. Jag har redan fått leverantörsfakturan och registrerat den som leverantörsfaktura. Nu skall jag så få matchat den mot det belopp som återstår på själva kundfakturan (efter delbetalningen är gjord). Kan inte få det att stämma, så undrar hur man "kvittar" dessa enkelt. Om du kan beskriva eksakt hur du vill bokföra detta, så det blir nollställt, så vill jag bli mycket tacksam.

 

AnnicaL
CHAMPION

Från Bankhändelsen då du fick delbetalningen från kunden bokför du som inbetalning av kundfaktura och anger HELA fakturabeloppet som betalt. Då blir det ett restbelopp som du tar hand om via Ny bokföringshändelse / Betalning av leverantörsfaktura. Där väljer du den aktuella fakturan och bokar restbeloppet mot den.