Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hur bokförs kostnader av varor från lagret?

Hej, jag har aktiverat lagermodulen sedan någon månad tillbaka och lagt in alla artiklar, fyllt på med nya artiklar till lagret vartefter samt fakturerat kunder för varor sålda ur lagret.

Vad jag inte förstår är hur kostnaden för de varor som jag sålt kommer att uppstå?

 

Alla fakturor på de varor som jag har köpt in under månaden har jag bokat in på konto 1460 samt sedan gjort en inleverans i lagermodulen. Kundfakturorna har sedan plockat ut från lagret. Dock har jag haft en större netto inströmming till lagret så det totala lagervärder är i princip detsamma som vid månadens början. Så när jag ska bokföra lagertransaktionerna så kommer totala lagervärdet vara oförändrat (har ännu inte tryckt på knappen eftersom jag vill veta vad som händer innan...) 

 

Hur bokförs de kostnader som uppstått när jag plockat varorna ur lagret? Måste jag göra det manuellt för varje vara som är såld?

 

//Johan

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Johan!

Jag tänker att vi tar hela hanteringen steg för steg till att börja med så utgår vi från det, blir lättast för oss båda tror jag. 🙂 

 

1. Inköpet och fakturorna från leverantörerna bokförs som ett vanligt inköp, inköp bokförs normalt på 40xx-konto i kontoplanen. Du bokför alltså inget manuellt på 1460 - kontot, det görs via lagermodulen på steg 3 nedan.

2. Nu gör du en inleverans av artikeln, det gör du under Lager och artiklar. I vårt skrivna hjälpavsnitt Gör inleverans av artiklar kan du läsa mer exakt om hur detta moment går till. När du säljer en vara till en kund och skapar en kundfaktura görs automatiskt en utleverans från lagermodulen. 

3. Förstår det som att din fråga är hur och när lagret och lagervärdet bokförs?

När in- och utleveranser bokförs beräknar programmet förändringen av lagervärdet, baserat på de in- och utleveranser som gjorts, sedan det senaste tillfället då lagervärdet bokfördes. För att bokföra dina lagertransaktioner du registrerat går du till In- och utleveranser och klickar på Välj datum och bokför lagertransaktioner, mer exakta instruktioner finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokför in- och utleveranser. Under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter kan du se vilka konton du valt att bokföra detta mot, standard är konto 1460 och konto 4960. 

 

Du får gärna återkomma om något känns oklart. 
Ha en fin dag! 🙂 
/My 

Tack,

det förklarar saken!

Jag bokförde fakturorna på inleveranserna på 1460. Dessa skall alltså kostnadsföras direkt och sedan backas det som inte är sålt från lagret med hjälp av 4960 när man gör lageravstämningen! 

 

Det vore toppen med någon sorts skriven hjälp på hur det är tänkt att funka med lagermodulen. Nu har jag gissat mig fram och det gick uppenbarligen inte så bra! 😉

 

//Johan

Det stämmer, nu verkar det bli rätt för dig! 

Vi har våra dokument om Lager och dess delar i vår skrivna hjälp, har du hittat till denna tidigare? Är det här du skulle vilja ha tydligare information om hur det fungerar? 
Du får gärna återkomma med feedback så ska jag lyfta detta framåt, såklart ska det kännas klart och tydligt så gissningar slipper uppkomma. 🙂 

/My 

Hej My,

 

precis. Jag har läst igenom att som ligger under Lager och fattar precis hur jag skulle göra för att göra tex in- och utleveranser.

Men jag kunde inte hitta någonstans där det stod hur det är tänkt att bokföringens skall funka. Som att alla leverantörsfakturor direkt kostnadsförs och sedan genom lagermodulen justeras.

Jag tog en provperiod på lager via ett fiktigt bolag. Men den demon var begränsad och jag kunde tex inte göra en lageravstämning i lagermodulen för att se vad som skulle bokföras på vilket konto.

 

Så det vore klart en hjälp för nya användare av lagermodulen att få en beskrivning på att leverantörsfakturor kostnadsförs direkt och sedan stäms av genom lageravstämningen. Det kanske är uppenbart om man har stor rutin inom bokföring men jag som bara gör detta ett par gånger i veckan för ett mindre bolag har inte den bakgrunden... Och det är väl just precis målgruppen för Visma Eekonomi.

 

//Johan

 

Du har helt rätt Johan, det ska inte kännas oklart så det är jättebra att du säger ifrån. Jag tar med mig det så ska vi se över dem skrivna hjälpavsnitten. 🙂

/My