Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får man in en kundfaktura som har skickats genom ett annat system och betalats

Hej,

Jag hade Fortnox en väldigt kort stund där jag hann skicka ut en kundfaktura nr 1 (Januari). Därefter valde jag att skippa Fortnox och köpa Visma eEkonomi och nu när jag har fått betalt för Kundfaktura 1 så vill jag få in det i Visma. Problemet är att jag har hunnit skicka Kundfaktura nr 2 (Februari), denna gång med Visma alltså och där jag har valt att börja numreringen med nr 102 för att det ska matcha Februari månad.

 

Nu vill jag få in min kundfaktura 1 i systemet men det som jag tänkte verkar inte fungera, alltså att gå in i Inställningar - Faktureringsuppgifter - Nummerserier, och ändra till 101, skapa en faktura, och därefter ändra till 103 för att det ska bli rätt för Mars månad när den fakturan skickas. Det kollade jag med Visma supporten och det fungerar inte att göra så.

 

Så hur gör jag så att det blir rätt med rätt stigande numrering etc.?

Tack!

3 SVAR 3

Du bör ha läst in en siefil från Fortnox med den bokföring du hann göra där? Isf hamnar den kundfordran på konto 1518 och du kan då bokföra inbetalningen mot 1518.

 

Om du inte läst in någon fil så skulle jag bokfört fakturan manuellt i eEkonomi. Förslagsvis D1930, K2611 samt K3041.

 

Lycka till!

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, men om jag bokför den manuellt, hur framgår att det är rätt med bokföringskonstens alla regler med stigande fakturanr etc.? Är det så att jag kommer kunna koppla en bild/faktura till den verifikationen och då bifogar jag bara den kundfakturan?

 

Tackar för svaren! 🙂 

Hej @Fd medlem

Du har förstått det helt korrekt. Skapar du en manuell verifikation i eEkonomi för faktura nummer 1 så kopplar du sedan ett bildunderlag till denna verifikation, bildunderlaget är då orginalfakturan du skapat. Du skapar verifikationen under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. När du skapar verifikationen kan du till höger Koppla bilder, klicka där så kan du hämta filen från datorn. 🙂 

/My