Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jessica123
MEDLEM

Hur gör jag när jag tagit emot en e-faktura

Hej, jag är ny på visma och har nu fått in en e-faktura. I fortknox vet jag att man godkänner fakturan i programmet så att det skickas till banken, är det på samma sätt här och hur gör jag i så fall, eller behöver jag betala den manuellt?

Jag har kontaktmetoden och brukar bokföra när fakturan är betald, men ser nu att för att "godkänna den" så lägger den sig som en leverantörsskuld. Då innebär det att jag behöver bokföra bort den sen mot betalningen då eller hur gör jag? 

Det finns inget sätt att göra det på enligt kontantmetoden?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Tack för din fråga och välkommen till Visma! 

Jag förstår att övergången till ett nytt system kan innebära en del frågor, och jag hjälper dig gärna att reda ut detta.

Oavsett om du använder Faktureringsmetoden eller Kontantmetoden, går registreringen av leverantörsfakturor via kontot "2440 Leverantörsskulder" i vårt program. 

Här är hur det fungerar för båda metoderna:

Faktureringsmetoden:
När du tar emot en e-faktura bokförs den direkt i systemet och tilldelas ett verifikationsnummer. Det innebär att fakturan registreras som en leverantörsskuld med en gång.

Kontantmetoden:
När du tar emot en e-faktura registreras den också på kontot "2440 Leverantörsskulder", men bokförs först när du har registrerat betalningen. Det innebär att fakturan “mellanlandar” på 2440 men skickas inte vidare för bokföring förrän betalningen är genomförd. Programmet känner av att det rör sig om kontantmetoden förutsatt att du har ställt in detta korrekt i inställningarna.

Så istället för att behöva betala fakturan manuellt utanför programmet, kan du ladda in din e-faktura i systemet. Om du använder kontantmetoden, registreras den på "2440 Leverantörsskulder", men bokförs inte förrän betalningen är gjord och registrerad i systemet.

Jag hoppas detta besvarar din fråga på ett tydligt sätt och om du har ytterligare funderingar eller behöver mer hjälp är du alltid välkommen att höra av dig!

/Tinna

Tack för svar! Ok så om jag förstår dig rätt så bokför den sig själv sedan när inbetalningen kommer så när jag godkänt fakturan så löser den sig själv?

Hej @Jessica123 

Ja, det stämmer. När du godkänner fakturan, registreras den först på kontot "2440 Leverantörsskulder". När inbetalningen sedan kommer in, bokförs fakturan automatiskt. Programmet kommer att hantera detta själv så länge inställningarna för kontantmetoden är korrekt. 

Lycka till och ha en fin dag. 

/Tinna