Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik59
NY MEDLEM

Hur gör man avskrivningar av inventarier - eEkonomi

Hej!
Har köpt in inventarier/utrustning som överstiger ett halvt basbelopp. Men frågan är, hur gör av avskrivningen på bästa sätt? Vilket blir mest ekonomiskt?
Totalt varde ca 24000 ex moms.
10 SVAR 10
Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

Hej!

Jag skulle rekommendera dig att lägga in inventariet i programmets inventariedel, så hanterar programmet avskrivningarna åt dig. Du hittar instruktioner för det i programmets inbyggda hjälp, du kan bara söka på Lägg till ny inventarie i sökrutan uppe till höger.

Där hittar du även instruktioner för hur avskrivningen sedan görs, under rubriken Åtgärder för inventarier.

/Karl
KjellP
CHAMPION

Normalt skriver man av inventarier på 5 år.
Du kan då välja att göra det på 2 sätt:

Alt. 1  20%-regeln
Det innebär att du gör en linjär avskrivning med 20% av inköpspriset varje år i 5 år.
I ditt fall blir det 4 800:- per år.

Alt. 2  30%-regeln
Då gör man en avskrivning på 30% av restvärdet varje år.
I ditt fal blir det:
År 1   7 200:-    (30% av inköpspriset 24 000:-)
År 2   5 040:-    (30% av restvärdet 16 800:-)
År 3   3 528:-    (30% av restvärdet 11 760:-)
År 4  Men så här kan man väl inte fortsätta i all evighet!

Nu inträder "Kompletteringsregeln" in.
Inventarier ska vara avskrivna i normalfallet efter 5 år. Kompletteringsregeln innebär att man ska jämföra alt. 1 och alt. 2 och räkna ut det värde som blir för de olika alternativen. Sedan får man använda det alternativ som skulle ge lägst restvärde.


                                   Alt. 1                                 Alt. 2                    Lägst restvärde/avskrivning
År 1                  4 800        19 200                7 200        16 800                 16 800     7 200
År 2                  4 800        14 400                5 040        11 760                 11 760     5 040
År 3                  4 800          9 600                3 528          8 232                   8 232     3 528
År 4                  4 800          4 800                2 470          5 762                   4 800     3 432
År 5                  4 800                 0                1 729          4 033                          0     4 800
Fd medlem
Inte tillämpbar

En fundering
Måste man göra avskrivning om summan på en inventerie överstigen ett halvt basbelopp? Eller är det bara typ smartare men inte nödvändigt?

Överskrider inköpet av inventariet ett halvt prisbasbelopp så måste du dela upp kostnaden i form utav avskrivningar, fördelade på flera år. Om inköpet underskrider ett halvt prisbasbelopp så behöver du inte dela upp kostnaden, men får dock göra det om du så önskar.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har lagt in inventarien i inventarielistan i eekonomi. Skrev att den var inköpt feb 2016 och dess värde. Valde sen att göra avskrivning. Men den har då lagt avskrivningen 2017-12-31 som första avskrivning. Blir det rätt ? eller fel? (ingen avskrivning är då gjord 2016)
Karl Wilsborn
ANSTÄLLD

Hej!

Första avskrivningen borde vara gjord 2016-12-31, inte 2017-12-31. Om du kollar på inventariet under Bokföring - Inventarier i programmet, finns det enbart en avskrivning där? Har du lagt in korrekt inköpsdatum?

Du får gärna bifoga två skärmdumpar, en på de avskrivningarna som syns på inventariet när det är markerat i listan, och en på hur inventariet är inlagt.

/Karl
Alexandra13
NY MEDLEM

Ok, jag har en liknande fråga (kamerainköp för 36 000 ex moms) Jag förstår delen med "lägga till ny inventarie" ovan.

MEN hur bokför jag betalningen av själva fakturan? 

/Alexandra
Susan Åklundh
FD ANSTÄLLD

Hej Alexandra,

Har du betalt kameran med företagets pengar kan du bokföra så här:

1930 Kredit
2641 Debet
1220 Debet (eller annat 12XX som du tycker passar)

Är betalningen gjord med privata pengar använder du konto 2018 (enskild firma) konto 2893 (AB) istället för 1930.

Ha en fin dag och återkom gärna om du har fler frågor eller funderingar
/Susan
Martin57
NY MEDLEM

Hej, Jag har lagt in mina inventarier nu i inventarielistan och vill göra avskrivningar. Dock hittar jag inget alternativ för att välja avskrivningsmetod. Jag skulle första året vilja använda mig av 30-procentsregeln, då det ger bäst effekt på resultatet. Men programmet verkar vara förinställt på att endast använda sig av 20-procentsregeln. Hur gör jag för att ändra detta?

/ Martin
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Martin,

eEkonomi kan enbart hantera linjär avskrivning med 20% per år och det är därför du inte kan hitta nånstans att ställa in programmet på vilken avskrivningsregel du vill tillämpa.
Om du ändå vill skriva av enligt 30-procentsregeln får du bokföra dina avskrivningar manuellt.

När du sen då gör din deklaration måste du då i dina noter lämna upplysning om hur avskrivningen har fördelats.


/Cecilia