Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

MaChris
MEDLEM

Hur kontera en artikel som eg inte är försäljning - eEkonomi

Hej. Vi är är två bolag (AB) som är delägare i ett gemensamt (HB) driftsbolag. Nu har jag betalat en personalmiddag med mitt ABs företagskort och vill fakturera min partners bolag halva beloppet. Jag har lagt upp "Personalmiddag" som artikel men hur ska jag kontera denna artikel. Jag vill ju att artikeln ska kreditera 7632 (intern representation) med halva beloppet men 7632 är ju inte ett försäljningskonto och finns inte ens som möjligt val. Jag kan få fram kontot som ett möjligt val om jag lägger till en momskod i kontoplanen men blir inte detta helt tokigt?
10 SVAR 10

3590 tycker jag att du kan lägga det på. Det bör inte nettoredovisas. Det blir fel att ta upp ett kostnadskonto som omsättning
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
MaChris
MEDLEM

Är troligen jag som inte kan tillräckligt om bokföringsprinciper men vad menar du med att det inte bör nettoredovisas?
Om jag lägger det på ett försäljningskonto ser det inte då ut som jag fått en inkomst? Jag vill ju eg ha en minskad kostnad representationen, det var ju meningen att vi skulle dela på den ( var bara enklare för resturangen att en tog hela)

MaChris
MEDLEM

Spelar det någon roll för resonemanget att vi har en icke momspliktig verksamhet?

Förstår hur du menar. Det finns en del regler kring utläggshantering och jag testade att söka på "utlägg och vidarefakturering" på skatteverkets sida. Man fick upp en liten sammanfattad förklaring. 2 saker i din fråga gör att detta inte uppfylls som utlägg. Den sista punkten att kvittot ska behandlas som ett utlägg i din bokföring innebär att du inte får kostnadsföra kvittot från början och inte heller dra av momsen. Du ska då heller inte fakturera moms till kollegan. För att få dra av momsen bör man ha originalkvittot och det är ju bara en av er som har det.

Så rent praktiskt så blir det så mycket lättare att hantera det som en försäljning. Det finns flera fall som kan verka missvisande i resultatrapporten men det är inte fel att fakturera det. Till exempel om du har personal som du får lönebidrag för så läggs bidraget som en övrig intäkt och inte som en minskad lönekostnad. Det kan också kännas lite fel men så är det.

Mvh
Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
MaChris
MEDLEM

Tack för ditt svar. Låter vettigt. Känns som sagt bara inte riktigt bra att representationskontot plötsligt sticker iväg. Får väl be min partner ta fram kortet nästa gång 🙂

Nej, det förstår jag när det inte heller är avdragsgillt längre. En rekommendation är att du bjuder på en kanelbulle nästa gång bara för det är avdragsgillt fortfarande
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
MaChris
MEDLEM

Om jag förstår det rätt blir Skatteverket vinnare på den här transaktionen. Jag får skatta för hela den icke avdragsgilla utgiften på 4000 + de 2000 jag får i ersättning från min partner?

Om du vidarefakturerar kan du dra av en del av momsen! Det var en dyr middag, är det något mer än en måltid?
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
MaChris
MEDLEM

Inte så farligt för 5 personer o pensionsavtackning.

Vi har icke momspliktig verksamhet så jag kan inte dra någon moms så det verkar bli dubbelbeskattning

Ok! Trodde ni bara vår två
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100