Vi fick betalt i januari för en kundfaktura gällande konsultarvode i december. Vi har bankkoppling och vi missade att kontera arvodet i redovisningsåret 2021.
Hur ska vi nu kunna göra om, så att pengarna kommer på rätt år?
/Lennart
Löst! Gå till lösning.
Aktiebolag?
Redovisningsmetod?
Ja, aktiebolag och kontantmetoden. Vi har även koppling till banken.
Alla kundfakturor och leverantörsfakturor som är obetalda ska bokföras innan årsskiftet, så ni bokför dem på 1510/2440 och sedan bokförs inbetalningen mot samma konto. Gör ni fakturorna i eEkonomi så sker detta automatiskt när ni gör momsrapport för december!
Vi har skickat kundfakturan 3/1 och fått betalt den 18/1 och det går inte att ändra datum i systemet. den skulle ju varit bokförd i december. Hur ska jag kunna rätta detta?
Ok, då bokför ni intäkten på förra året genom att flytta intäkten från 30xx till 1790 i år och boka tvärtom på förra året.
För att ändra kontonummer, så måste jag göra en korrigeringsverifikation. Det går inte av någon anledning.
När man trycker på åtgärder, så finns inte alternativet korrigeringsverifikation med. Det enda alternativ som finns är kreditera. Kan detta bero på bankkopplingen?
Det beror nog på att det är registrerad som betald, då ska man inte kunna ändra!
Men det är bara att göra en manuell verifikation med hänvisning till kundfakturan! 😃
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.