Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Finn Englund
MEDLEM

Hur matcha SKV-filens transaktioner mot rätta konton?

Van vid Visma från en förening, men helt nybörjare i versionen jag just har skaffat för mitt lilla AB. Jag lärde mig att hämta en SKV-fil, och då finns ju en rad saker att matcha i bokföringen, men jag blir förbryllad.

En post anges bara som Moms okt21-dec21 och är ett minus i SKV-filen, dvs saldot minskade. Att det dras från skattekontot borde väl innebära att Skatteverket har hämtat hem de pengarna? Men då fattar jag inte hur det ska bokföras, för just då borde mitt företagskonto inte vara inblandat. Matchningen ger mig automatiskt att summan hamnar som en kredit på skattekontot, och det är inte ändringsbart. Vad i allsin dar ska då stå på debetsidan? Jag chansade på 1930, men tror nu att jag borde annullera det med en korrigering.

Längre ner har jag ju motsvarande post som debet på skattekontot ("Avräkning för skatt") och där bär det bli kredit på 1930, dvs det var min utbetalning.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Beloppet avser den momsdeklaration du gjort för kvartal 4 2021 och motkonto ska vara 2650 - om du inte redan bokfört den momsdeklarationen vilket borde varit gjort för länge sedan. Din inbetalning ska du bokföra debet 1630 skattekontot och kredit 1930 så där tänker du rätt. 

Tack Annica! Jo, jag vet så väl att det borde ha gjorts för längesen...  Nu försöker jag göra en korrigeringsverifikation men kan inte skriva in 2650. Den står som aktiv i min kontoplan, men när jag skriver in den koden biter den liksom inte. Godtas helt enkelt inte! Om jag inte försöker skriva in numret direkt utan skrollar i listan över tillgängliga konton så hittar jag varken 2610 eller 2650, det enda i närheten är 2641. Och om jag då försöker skapa ett nytt konto med 2650 finner jag att det inte går för att det är upptaget. Hur kan det vara aktivt och ändå otillgängligt?

AnnicaL
CHAMPION

Är du säker på att du inte redan har bokfört den momsdeklarationen? I så fall kan du inte boka den igen, då blir det ju dubbelt. Om den är bokförd, så att det redan är krediterat på konto 2650, kanske du antingen kan radera posten i SKV-filen och därmed hoppa över att göra något nu, eller kontera den på 1630 så att det blir +/- samma belopp på det kontot ? 

Herre du milde, mysteriet tätnar! 

Jag har absolut inte redan hanterat den transaktionen, eftersom jag kör hela 2022 nu. Och jag vet: det är jättesent, och det ska inte upprepas, men jag har en del yttre faktorer att skylla på, och sedan att jag bytte till Visma från ett tidigare hopplöst program alldeles nyss. Så jag vågar nog inte hoppa över den. Men fortfarande är 2650 oåtkomlig. Kan du eller någon förklara hur det är möjligt? Och det är inte så att jag borde kontera mot 2641, som är den enda jag kommer åt?

AnnicaL
CHAMPION

Väljer du att matcha Momsredovisning eller något annat val? Har du testat det bokföringsförslaget ? Eller att kontera själv? 

Det verkar ha löst sig genom att jag slutade de envisa försöken att matcha och i stället skapa manuellt en ny verifikation. Märkligt ändå. Och tusen tack, Annica!