Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexander15
MEDLEM

Hur matchar jag insättningen av preliminärskatt på skattekontot?

Jag har aktiv bankintegration till både företagskontot på min bank samt till skattekontot på skatteverket.

Det kom en automatisk händelse i Visma att pengar inkommit till skattekontot. Dessa gäller preliminärskatt.

Eftersom det är första gången jag gör detta och inte hittar något inlägg om detta så frågar jag nu, Hur bokför/matchar jag själva insättningen till skattekontot?

PS, Jag har redan gjort en matchning av transaktionen 1930 till 1630. Samt en matchning av själva dragningen av preliminärskatten på skattekontot, dvs 1630 till 2518.

/Alexander

3 SVAR 3
Khedron Wilk
CHAMPION

Det som kanske är lite klurigt ibland är att Skattekontot egentligen inte är något annat än ett just ett bankkonto. Pengar som står på skattekontot, både i bokföringen och i det verkliga kontot hos Skatteverket, är ju dina (ditt företags) pengar. Så skattekontot är ditt konto. När man gör en inbetalning  till skattekontot hos Skatteverket från sitt företagskonto på banken så är det inget annat än en överföring mellan två bankonton. Du flyttar ju egentligen bara pengar, du har ju inte betalat någon något än. För detta finns det ett färdigt bokföringsförslag som heter något i stil med Överföring mellan egna bankkonton (eller något liknande, jag har det inte huvudet). Man använder för transaktionen på ena kontot (spelar ingen roll vilket) och under den processen pekar man ut vilket kontot på andra sidan är. När det är klart så kommer motsvarande händelse på det andra kontot automatiskt ha bokats upp.

Jag undrar om det inte det lättare är att du "vänder" på / "nollar" den manuella transaktion du redan gjort för 1930 -> 1630 och sedan använder automatiken beskriven ovan. Då borde det blir rätt.

Hoppas det var begripligt. Annars försöker vi igen. 

Hej Khedron,

Tack för ditt svar!

Menar du med "nollar" att jag ska deleta den transaktionen som jag gjort manuellt som gäller 1930 till 1630?

Khedron Wilk
CHAMPION

Ja, precis, nolla den du gjort och så att säga gör om den.  Det går garanterat  att göra på något annat sätt också men jag tänker att du hamna i ett läge där de automatiska kopplingarna till dit bankkonto och skattekonto får göra sitt. De skall så att säga inte "störas" av någon manuell verifikation som bara fixar transaktionerna på bokföringskontona men inte de motsvarande transaktionerna på eEkonomis bankkonton.

Man kan säga att priset för den här automatiken, att få in sina olika kontoutdrag in i eEkonomi, blir att du skal undvika helt manuella verifikation som har något att göra med något av de bokföringskonton (i det här fallet 1930 och 1630), som är representerade i form av bankkonton i eEkonomi. Då är det bättre att jobba direkt i själva kontoutdraget på bankkonto och så långt det bara går arbeta med de bokföringsförslag som redan finns. Så fixar Visma den eventuella extra automatik som behövs för att man skall kunna titta på sin bokföring både genom kontoutdraget och separat på bokföringskontona i huvudboken ifall man vill. 

Ber om ursäkt om jag skriver alldeles för mycket om detta men det här var en grej som tog ett tag för mig att vrida mot huvud runt.

Obs! Jag är bara en glad bokföringsamatör, finns andra som är betydligt mer proffs.