Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Milena
MEDLEM

Hur ska jag registrera en Avisering från försäkringsbolag -eEkonomi

Jag har fått en avisering via brev från Länsförsäkringar och vet inte hur registrera den:

- som en faktura? (det finns inget nummer på avisering så är jag osäker, vidare det står två bolag Länsförsäkringar Grupplivförsäkringsaktiebolag  och Sak Försäkringsaktiebolag med två organisationsnummer, vilket nummer skulle jag välja som leverantör då? )

- som en kvitto?
- eller som en dokument?
3 SVAR 3

Hej!

Jag gissar att det betalas på autogiro? Jag föreslår att du bokför den i samband med att pengarna dras från banken under Kassa- och bankhändelser. Ta det som "övrigt uttag" och sen bokför du det på rätt konto. Är det flera olika försäkringar som betalas varje månad i en klump så skulle jag göra en bokföringsmall på det. Återkom med vad det är för försäkringar så kan jag säga hur du ska lägga upp det. 🙂

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Milena
MEDLEM

Nej, det är inte autogiro. Jag frågar hur registrera verifikation? Ska jag börja med inköp och skapa en leverantörsfaktura?

Man kan göra på fler sätt. Om det är så att du skickar den via fil till banken för att betala den så kan det vara en fördel att få in den i leverantörsreskontran. Använd då bolaget som du ska betala till som leverantör. Det som står på inbetalningskortet om det finns. Sen lägger du in den som vanligt. Jag vet ju inte vad det är för försäkring men se till så att du har koll på vilka skattemässiga regler som gäller för försäkringen så att det inte hanteras fel i bokslutet sen.

Om det är så att du manuellt betalar fakturor så kan du likväl bara bokföra den när pengarna dras från kontot. Det är en fördel att göra på detta sätt om det handlar om en pensionsinbetalning.

Mvh
Lovisa Ljungvall
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100