Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

caitlin
MEDLEM

Hur ta jag bort kreditfaktura? - eEkonomi

Jag skapade en kreditfaktura på visma eekonomi som jag fick från min leverantör.
Jag vill ångra och ta bort kreditfakturan, hur bokför jag händelsen?

Skriv gärna hur och vilka kontonummer.

Med vänlig hälsning
Ronnie
7 SVAR 7
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Ronnie!

Du ser här hur man ångrar en leverantörsfaktura i eEkonomi.

Ha det fint!

/Moa

Detta har inte hänt mig innan, men man lär sig väl efter sina misstag ..

Jag har en kreditfaktura och en faktura som jag betalar (från samma leverantör). 
På fakturan betalar jag hela summan och bokförde (kvitta). 
Därefter såg jag problemet att summan blir helt fel på visma och även på mitt konto.
Bokföringen stämmer inte för att jag betalat hela summan och med de pengarna skulle inte ha dragit på fakturan egentligen (Visma).  Min leverantör kan inte betalar pengar till mitt konto(Som de hade lovat mig att göra från början). Därför blir summan på mitt Företagskonto fel. 
 
Kan jag göra en manuell verifikation som rättar det ? Typ nollställa hela bokföringen som jag gjorde och börjar sedan om? Finns det andra lösningar ? 

Med vänlig hälsning 
Ronnie
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Om jag förstår rätt så har du alltså betalt hela debetfakturan? Men skulle egentligen ha dragit av beloppet som kreditfakturan är på?

Har du bankkoppling? Om ja - med vilken bank? Ligger debetfakturan som betald under Inköp - Leverantörsfakturor? Ligger kreditfakturan som obetald under Inköp - Leverantörsfakturor

Vad är det som har skett på ditt bankkonto? Har hela beloppet för debetfakturan dragit och betalats till din leverantör? Har ni kommit överens om vad som sker med pengarna för kreditfakturan? kommer du ha den innestående inför framtida köp? (Tänker eftersom du skriver att dom inte kommer kunna betala tillbaka pengarna).

Återkom gärna med mer information så kikar vi vidare.

Trevlig helg!

/Moa
caitlin
MEDLEM

Hej! 

Ja, jag har betalat hela debet fakturan. Hela beloppet har dragit från leverantören på mitt konto.
Bokföringen har skett under inköp -leverantörsfakturor och kreditfakturan kvittar mot första fakturan. 

Låt säga att summan ligger på 4008kr och jag skulle bara betala 2738kr. Det fattas 1270 kr på företagskonto som jag skulle egentligen inte betala så det var för mycket jag betalade in till de. 

Jag har handlat hos de igen och har fått faktura. De poängtera att de inte kan inte betala tillbaka pengar på mitt  företagskonto. Eftersom de har inte det systemet, de kan helt enkelt inte lösa det. Annars hade detta löst genom att betalar tillbaka mig pengar. 

De säger att jag kan dra av summan på den nya fakturan -1270:- istället. Men det kommer att diffa  på mitt företagskonto. Jag kan drar av summan på den nya fakturan men det saknar fortfarande pengar på mitt konto om jag gör det.  Om du hänger med vad jag säger..

Hur löser jag detta ?

/Ronnie


 
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Ronnie!

Du har då betalt hela fakturan på 4008kr och registrerat en betalning på fakturan i eEkonomi - den är således bokförd som betald. Denna betalning har ju också skett på banken om jag förstår rätt. Så länge stämmer det på företagskontot i din bokföring med vad som finns på banken.

Du kan då skapa en kreditfaktura i programmet (om det inte redan är gjort) på 1270kr som du drar av mot nästa debetfaktura som du lägger in i programmet. Låt säga att du då lägger in en debetfaktura på 2000kr nästa gång. Du ska ju då bara betala mellanskillnaden på 730kr. Du kvittar då kreditfakturan mot debetfakturan och betalar enbart 730kr på banken. Företagskontot kommer ju då också att stämma. 

Trevlig helg!

/Moa
caitlin
MEDLEM

Ja, det stämmer. 

Kan man skapa en kreditfaktura utan att man har fått från leverantören ? 
Jag har sen tidigare bokförd en kreditfaktura som jag kvittade mot debet faktura på 4008:-.

Med vänlig hälsning 
Ronnie
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Ronnie!

Ja, du kan skapa en kredit utan att ha fått från leverantören. Bara gå till Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Bocka i rutan för kreditfaktura och skapa den så som Moa rekommenderade ovan 🙂
Den kan du sedan kvitta mot kommande debetfaktura du lägger in.

Ha en härlig dag!

/Sofia