Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Import av excelfiler till eEkonomi smart

Det går inte att klistra in kontoutdrag från Nordea till e-economi som tidigare eftersom Visma inte kan läsa filerna som klistras in.

Kan man importera excelfil i stället? Tog ut en sådan från Nordea och det är ju mer information än av nöden kräver i det här sammanhanget. Man måste väl förmodligen anpassa filen om det nu över huvudtaget går att importera.

Någon som vet nåt om detta?

Ingvar Johansson

 

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan, 

Ser att du haft en tidigare tråd med oss där vi pratat om funktionerna för klistra in via Nordea. När det gäller Nordea business rekommenderar vi nu att importera kontoutdraget från din internetbank via en CSV-fil, via länken kan du se hur du gör i programmet. Det finns även information om hur du gör för att spara data i CSV-format, tänker att det kommer hjälpa dig på vägen. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag testade nyss en sådan import.

 

Det fungerar att importera så här med vissa undantag. Kanske sparar jag CSV-filen felaktigt men vid långa referensnummer blir talet exempelvis 5,24314E+12, vilket inte kan läsas eller hittas i Visma. Jag har så få betalningar så jag kan göra dem manuellt men det kan ju vara någon som sitter mitt emellan filhantering och den här modellen. Kan man komma förbi den lilla biten?

Ingvar Johansson

 

 

Det låter ju märkligt.

 

Rent programmässigt i Visma eEkonomi finns det nog tyvärr inte så mycket att göra åt det eftersom felet kommer i själva filen från banken som jag tolkar det. Du kan börja med att kontrollera filen så den går efter vår standard enligt Att spara data i CSV-format i det skrivna hjälpavsnitt jag länkade till, är allt som det ska där så är min rekommendation att höra av dig till din bank och kolla vad som gör att långa referensnummer görs/tolkas om i filen och om du kan göra något den vägen. 

/My