Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

claesN59
MEDLEM

Inbetalning på RUT-faktura stäms ej av i e-ekonomi?

Hej

När jag får en inbetalning på en RUT-faktura kan programmet inte känna av vilken faktura det gäller då summan inte stämmer med totalen men det finns ju OCR mm. Borde programmet inte klara detta?

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @claesN59 

Tack för att du hör av dig till oss  i forumet. 

 

Som Visma eEkonomi ser ut idag så har vi stöd för att matcha betalningen om den är ett totalbelopp vilket det inte är när kunden betalar sin del av en rot- eller rutfaktura eftersom den delbetalas först.

Kriterier för att bankhändelser ska matchas och ge förslag mot fakturor är:
1. OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens, förutom när det gäller inbetalning på kundfaktura, då räcker det att det finns referens)
2. Belopp 
3. Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet)

 

I dagsläget kommer du att behöva matcha denna typen av bankhändelse manuellt. Jag förstår att det skulle underlätta för dig om du inte behövde hantera detta manuellt och ser gärna att du lämnar ett förbättringsförslag till våra utvecklare.

 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 
 

 

Trevlig helg

//Tinna