Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Therese Spak
MEDLEM

Ingående balans

Vi har övergått från Fortnox till er 2024. SIE-filen med vår föregående bokföring kunde inte läsas in. Nu vill jag då lägga in allt manuellt från Resultat- och Balansrapporten för 2023. Men jag blir inte klok på vilka siffror jag ska lägga in. 

Min fråga är om jag kan lägga in utgående balans för 2023 som Eget kapital istället? Blir det rätt? Annars behöver jag hjälp med vilka siffror från vår Resultatrapport som ska in för att det ska bli korrekt i ingående balans. 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Det räcker med att lägga in de utgående saldona från balansrapporten under Inställningar > Räkenskapsår och IB.

Klicka på året 2024 som blir ert första i eEkonomi och sedan på knappen Ingående balans. 

Det är enbart saldona på balanskontona som skall följa med in i 2024

Joachim

Okej det blev ett snäpp enklare. Där finns ett konto som heter 1572 medlemsfodringar. Under utgående balans står det 200 kr. Är det detta som ska in då under 1572 under IB? Behöver jag skriva - framför?

Hej

Du skriver ett minustecken framför de konton som är negativa i balansrapporten. Konto 1572 borde vara positivt eftersom det är ett tillgångskonto.

/Joachim

Det står som negativt med minus framför. Går det att skicka en bild till dig som du kan kika på och berätta vilka jag ska skriva in?

Det är alla siffror som står i kolumnen för utgående balans som ska skrivas in? 

Hej

Då bör det egentligen ligga som en skuld på ett konto som börjar med siffran 2 men lägg in det med ett minustecken framför. 
Förmodar att det saldot har reglerats i 2024?

/Joachim

Jag vet inte. Jag har inte gjort föregående års bokföring. Jag fick denna balans rapport av föregående års kassör som hade bokfört i fortnox. 

I min balansrapport står det både tillgångar som är kortfristiga samt även sådant från kassa och bank på 1930 konto samt ett sparkonto på 1940. Ska även dem läggas in? Den summan som står under utgående balans?

Therese Spak
MEDLEM

Förstår jag dig rätt att det är de siffror som står under utgående balans i vår balansrapport som ska in under ingående balans i visma? Tex:

1572 medlemsfodring -200 kr

1930 Betalkonto 400 000 kr

2091 Balanserad vinst eller förlust -800 000 kr

2990 Övriga upplupna kostnader och förutbetalda intäkter 0 kr

Kan jag hoppa över det konto där det står 0 i utgående balans? 

Det är enbart siffror från utgående balans kopplat till ett konto som ska skrivas in? Inte totalsumman som står under ex tillgångar?

Hej

Det stämmer att det enbart är kontot som har ett utgående saldo som inte är noll du skall lägga in belopp på.

/Joachim

Tack fick ordning på detta!