När vi registrerar nya kunder så fylls inte personnummer in längre. Detta har varit den enda funktionen som gör att vi håller oss till Visma idag. Är detta en bugg eller har ni plockat bort denna funktionen?
Alltså när jag lägger till en ny kund, söker efter namn och klickar på rätt i listan. Tidigare fylldes personnummer in av sig själv och numera är fältet tomt. Vi har provat på olika datorer och olika webbläsare.
Jag stämmer in i klagokören. Det blev till att skaffa gratiskonto hos Ratsit och en omständig sökning där för att kunna kopiera personnumret. Om ni tar betalt för en tjänst får ni se till att den är användbar. Skyll inte på GDPR, för finns det en vilja så finns det tekniska lösningar!
Hej hörrni!
Vi har valt efter att GDPR trätt i kraft genomföra denna förändring gällande att personnummer inte sparas automatiskt. Tidigare så gjorde eEkonomi valet åt er att personuppgiften sparades men detta är nu ett val man som företagare får göra själv. Vi har som ni säger egentligen inget ansvar att se till att lagar och regler följs av företagen. Vi som leverantör av programvaran har ändå valt att minimera risken för våra kunder att inte följa och anpassa sig efter det.
/My
GPDR ställer till det!
När jag matar in personnumret för att söka person.
Får jag fram alla uppgifter utom personnumret som jag redan matat in.
Måste där efter åter igen mata in RÄTT personnumret så att personen kan få RUT-avdrag.
Väldigt frustrerande!
Numera går jag via Merinfo skriver namn och adress kopierar personnummer , sedan till evisma klistrar in personnummer 2 GÅNGER. Det borde räcka med en gång!
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.