Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JohanL
MEDLEM

Inläsning av fakturor ger fel datum

Hej!

Jag har noterat att när jag importerar fakturor i PDF format som underlag för leverantörsfakturor så vänder Visma eEkonomi bak och fram på mm/dd.

Läser jag in en faktura med fakturadatumet 2024-05-10 tolkar programmet det som 2024-10-05. Detta händer för flera olika fakturor, från olika leverantörer.

 

Detta rör ofta till det eftersom programmet ibland tolkar att fakturan ligger i nästa räkenskapsår och föreslår att jag skapar ett nytt räkenskapsår. Och det slutar med att man får fylla i all infomation manuellt.

JohanL_2-1723151650101.png

 

 

JohanL_1-1723151534958.png

 

 

 

Faller datumet inte inom nästa räkenskapsår så flaggar inte programmet om att datumet verkar konstigt, och då riskerar man att bokföra fakturorna i fel månad istället. Som en faktura jag bokförde som hade ett fakturadatum 2024-03-07, men som istället blev bokförd 2024-07-03. Det rör till det lite när man måste göra korrigeringsverifikationer om man missar att trippelkolla datumet.

 

Mvh Johan

9 SVAR 9
Carina Wesenlund-Jonsson
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Blir så för flera av mina kunder också 😞


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult
JennyPenny
UTFORSKARE

Detta händer mig också på flera kunder, väldigt frustrerande!

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

 

Tack för att ni skriver in. 

 

Jag har kikat på detta med mina kollegor och det är inte något vi har fått in andra rapporter kring. Något vi eventuellt tror skulle kunna vara orsaken för er alla är om ni har Windows inställt på Engelska, då det skulle kunna göra att datumet tolkas fel. Ni får gärna kontrollera era datum och språk/landinställningar på era respektive datorer och se om det gör någon skillnad. Skulle det inte vara lösningen så rekommenderar jag att ni ringer in till oss på supporten så att vi kan hjälpa er att felsöka i era program.

 

Jag hoppas ovan funkar! Återkoppla gärna här i tråden så jag vet att det löser sig för er. 

 

/Agnes  

 

 

Jag har inte inställt på engelska.

 


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult

Hej @Carina Wesenlund-Jonsson ,

 

Vad bra att du kikade. Eftersom du inte kunde hitta något i inställningarna rekommenderar jag att du kontaktar oss på supporten så att vi kan hjälpa dig att felsöka i ditt program. 

 

Återkoppla gärna här så vi vet hur det går för dig. 

 

Önskar dig en fin vecka!

 

/Agnes 

Jag är tacksam om ni felsöker då det är flera som drabbats och inte enstaka personer. Jag tror att en del inte märker det förrän avstämningarna eventuellt blir fel.


Carina Wesenlund-Jonsson
- din personliga redovisningskonsult

Jag har inte heller inställt på Engelska (jag har Svenska, Sverige). Det här är något som börjat för ett par veckor sedan. Har nästan aldrig hänt innan.

Hej @JennyPenny, @JohanL & @Carina Wesenlund-Jonsson!

 

Jag har varit i kontakt med en kollega som kommer ta kontakt med er för att kunna att reda ut detta och felsöka vidare.

 

Önskar er en fortsatt fin onsdag.

// Anton

Hej,
Tack för ditt svar!

 

Jag har testat fram och tillbaka med olika språkinställningar i Windows. Men jag lyckas framkalla felet varje gång oavsett vad jag har för språkinställningar på datorn.
Jag kör Windows 11, så här ser mina språkinställningar ut just nu:

JohanL_0-1724082301205.png

Regionsformat:

JohanL_1-1724082334143.png


Har lagt märke till att det inte är alla fakturor som framkallar probemet, bara från vissa leverantörer (som dock fungerat fint tidigare).