Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lisan_
MEDLEM

Inventarier i den ingående balansen första året - eEkonomi

Hej. Mitt första år med Visma eekonomi. När jag lade in ingående balans vid årets början så bokade jag eget kapital på konto 2010.
Fråga: Borde jag istället ha delat upp det på konto 2010 eget kapital+konto 2019 vinst föregående år+ konto 2650 moms att betala ? Eller fungerar det bra att ha det som en klumpsumma på 2010?

En fråga till om ingående balans:
Inventarier och verktyg har jag använt konto 1220 för det återstående värdet efter avskrivning.
Nu säger min bokföringshjälp att jag bör ha med inköpsvärdet samt ackumulerade avskrivningar på separata konton. Vilka konton ska jag använda då och hur för jag in det i ingående balans så att det fortfarande balanserar ?

Hittade också en mall för "omföring av ingående balanser på kapitalkonton" under bokföring/verifikationer...när används den ?

Tacksam om någon kan hjälpa mig med svar 🙂
Lisan

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 230316

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är rätt hanterat med din ingående balans från början kredit 2010.

Inventarier bör du redovisa med bruttovärdet ( anskaffningsvärdet) på konto 1220 och samlade (ackumulerade) avskrivningar på konto 1229 i kredit

Mallen för omföring kan du använda vid nuvarande års slut.

Mikael

Tack för svar! då testar jag att ändra i IB på inventarierna.  Men summan som blir kvar=värdet efter avskrivning, vilket konto sätter man det på? Jag behöver ju få balans...
Lisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

För att få det att stämma i din ingående balans är mitt tips att du skriver ut en balansrapport från ditt tidigare program och dubbelkollar där vilka konton som har ett utgående saldo. Detta ska sedan anges som ingående balans i ditt första år i eEkonomi och då bör det balansera.

Angående dina inventarier så vill jag rekommendera att även registrera dem i eEkonomi under Bokföring - Inventarier. På så sätt får du hjälp med avskrivningarna framöver och får allt samlat i en inventarielista osv. Du hittar mer information kring detta här: Inventarier »

Jag tänkte även flika in lite kring momsskulden. Jag hade kanske lagt momsskulden på konto 2650 - Redovisningskonto för moms i den ingående balansen eftersom du sedan troligtvis använder detta kontot när du betalar momsen. Men det blir ju rätt och funkar så som Mikael skriver också så länge du använder konto 2010 även när du betalar momsskulden i så fall.

Har du fler funderingar är det bara att återkomma här.

Ha en fin dag!
Annie