Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Anna1974
UTFORSKARE

Jag vill rätta en verifikation (beräknade varulagret fel) i låst räkenskapsår

Enskild firma / Kontantmetoden

 

Hej!

 

Tacksam om någon kan guida mig rätt. Jag beräknade varulagret fel. Jag räknade antalet böcker och tog x 0,97 (avrundade till heltal) x anskaffningsvärdet. Nu när jag ska göra mitt förenklade årsbokslut så inser jag att jag borde ha räknat på 373,45 böcker och inte på 373 böcker. Jag trodde att det var maximalt 3 procent avdrag man fick göra, inte att det måste vara exakt 3 procent.

 

Hur rättar jag en verifikation i mitt låsta år (2023). Därefter måste jag ju också rätta verifikationen "Bokföring av årets resultat". Känns omständigt när det slår på 20 kr.

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

Med vänlig hälsning,
Anna

6 SVAR 6
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om det bara slår på 20 kr föreslår jag att du låter bokslutet vara som det är utan justering.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Trots att min resultaträkning inte stämmer med det förenklade årsbokslutet då? Är det okej alltså?

Hej

 

Du får använda de "gamla" siffrorna i ditt förenklade bokslut också.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

När jag matar in varulagret sker ju Skatteverkets beräkning automatiskt, jag kan inte justera till siffrorna som står i min bokföring.

Hej

 

Då får du endera:

- Låsa upp december 2023 och göra en korrigeringsverifikation så att lagervärdet stämmer.

- Acceptera att det skiljer 20 kr mellan ditt förenklade bokslut och bokföringen. (jag föredrar detta alternativ)

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Tack!