Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lars A
MEDLEM

Kan inte ändra momskod på ett konto. Får felet "Det bokföringskonto du redigerar är kopplat till en artikelkontering. - eEkonomi

Kan inte ändra momskod på ett konto. Just nu har kontot momskoden "36 - Försäljning av varor utanför EG momsfritt" men borde ha "42 - Övrig momsfri försäljning mm" då vi inte är momspliktiga som ideell förening.
När jag försöker spara min ändring får jag felet "Det bokföringskonto du redigerar är kopplat till en artikelkontering. Det går inte ändra momskoden när kontot används för en artikelkontering. " Hur skall jag göra, då jag inte kan använda artikelkontering pga detta?
3 SVAR 3
Bertil73
MEDLEM

Använd ett annat konto, skapa det eller aktivera.
Lars A
MEDLEM


Då jag heller inte kan sätta dessa konton till inaktiva (boxen för "Aktiv" är grå), kommer jag i så fall få dubbla konton i min kontoplan...
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lars A,

Du kan inte ändra momskoden till det aktuella kontot och du kan inte heller inaktivera dessa konton om dem till exempel används till en artikelkontering. Precis som Fredrik skriver får du antingen (1) använda ett annat konto, (2) skapa ett nytt eller (3) aktivera ett som inte för tillfället är aktivt i din kontoplan. 

1. Exempel på konton som redan är kopplade till momskod 42 är till exempel 3044 Försäljn tjänst sv momsfri och 3054 Försäljn varor sv momsfri, kanske hade någon av dessa passat? Du kan även gå in under Inställningar - Kontoplan för att i den högra kolumnen Momskod se till vilken momskod de olika kontona är kopplade till. 

2. Du kan skapa ett helt nytt konto genom att trycka på Nytt konto inne under Inställningar - Kontoplan eller så kan du genom att trycka på ett redan befintligt konto välja Kopiera för att få liknande inställningar.

3. Du kan även under Inställningar - Kontoplan markera rutan för Visa även inaktiva poster för att få upp alla konton som ligger inaktiva i din kontoplan. Du kan trycka på ett konto för att sedan aktivera det om du hittar ett konto som passar.

Återkom om du har fler funderingar!
/Fanny