Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan inte matcha mot utländska fakturor - eEkonomi

Jag får faktura i Euro för köp via eBay från Europeiskt företag.
Betalar med kort samma dag.
Kortföretaget har okänd kurs.
Kan vänta med att lägga in fakturan tills det är registrerat i banken, då jag vet totalbeloppet, men fortfarande inte kursen (som dock kan räknas ut).

Då skapar jag en faktura med beloppet i Euro, och väljer den förslagna kursen.
Vill i stället tala om vilket belopp det är i Kronor på fakturan.

Vissa betalningar gör jag med kort, andra via banköverföring.
Ni tror att ett företag tar betalt, endast på ett vis, vilket är fel.

Man kan gå till fakturan, och välja betalning, men ni tillåter inte att jag bokför en betalning på kortkontot. Endast Standardkontot eller egna pengar är valbara.

Jag bokför korttransaktioner på följande sätt.
Har ett separat "bankkonto" för kortet = "kortkonto", och när jag betalar med kort,
så gör jag en betalning från kortkontot.
I slutet på månaden för jag över beloppet från nästa månads räkning, vilket normalt "nollar" kortkontot.

När jag skall bokföra en korttransaktion, går jag till Kassahändelser
Och lägger in det korrekta beloppet i kronor, samt korrekt belopp i Euro,
men eEkonomi hittar *inga* fakturor att matcha mot, trots att fakturor ligger i systemet, både i Euro och i Kronor.

Hur har ni tänkt er att man skall kunna betala från mitt kortkonto?
4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Det låter lite lurigt, såklart ska du kunna matcha en faktura i en annan valuta med en bankhändelse. 
Har du följt beskrivningen Registrera utbetalning i utländsk valuta när du matchar händelsen på ditt kortkonto? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt misstag visade det sig när jag ringde support. Glömt ett minustecken...
Däremot gör programmet fel om man betalar med kort.
Kortföretaget använder sin egen kurs, vilket är en form av avgift, medans EEkonomi kommer att boka skillnaden som valutaförlust/vinst.
Jag vill när jag lägger in fakturan, kunna som option specificera faktiskt belopp, och inte en kurs.
Jag kan se två vägar, antingen kör man med den kursen som man får av kortföretaget, eller så bokas automatiskt skillnaden som en bankavgift.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Kursen hämtas automatiskt från ECB - Europeiska Centralbanken varje dag.

Om du vill kan du, när du lägger in en leverantörsfaktura, själv skriva in en kurs i rutan för Valutakurs. Detta om fakturan är i ett annat belopp än SEK.

Är det så du tänker dig?

 

Det finns andra önskemål om valutakurser i vårt forum. Gilla eller uppdatera gärna den tråden om du önskar samma sak 🙂 

 

/Sofia 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo, men eftersom jag vet det EXAKTA beloppet, vill jag fylla i det, och låta EEkonomi räkna ut kursen själv.
Det här problemet uppstår vid varje utlandsbetalning med kort. Och EEkonomi gör fel om man inte räknar ut kursen själv.