Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

vilsius
MEDLEM

Kan man ta bort räkenskapsår ur Visma Deklaration/Årsredovisning utan att påverka Visma Smart

Hej,

 

Jag fick tillbaka från bolagsverket att jag hade fel startdatum i min årsredovisning. (Första året av verksamheten). 

 

Jag kunde låsa upp året och ändra start datum i Smart , samt ändra startdatum på räkenskapsårets början i Deklaration/Årsredovisning. Men när jag hämtar över data igen, så blir ändå inte datum uppdaterat på flera ställen i årsredovisningen.

 

I Underhållsmenyn av Deklaration/Årsredovisning ser jag att man kan slänga hela räkenskapsår. Kan jag göra detta utan att min bokföring (i Visma eEkonomi Smart) påverkas, och helt enkelt göra om årsredovisningen? Vill ju inte klicka på den knappen om det skulle kopplas tillbaks till Visma Smart på nått sätt...

 

Eller finns det något annat bättre sätt att fixa det på?

 

Tacksam för hjälp! 

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @vilsius,

 

Tack för att du skriver in!

 

Du är inne på helt rätt spår här. Det du behöver göra för att få in rätt uppgifter är att radera räkenskapsåret under Underhåll och sedan stänga ned fliken för Deklaration/Årsredovisning. Därefter öppnar du upp Deklaration/Årsredovisning från Visma eEkonomi på nytt. Då sker en synk som gör att räkenskapsåret uppdateras med rätt uppgifter. 

 

Ingen bokföring kommer att försvinna när du gör på det här sättet, så det är inga problem att radera räkenskapsåret. Har du gjort några manuella handpåläggningar i modulen behöver du dubbelkolla och återskapa dessa dock, då de försvinner när du raderar räkenskapsåret.  

 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några fler frågor eller funderingar. 

 

Önskar dig en fin fredag och helg! 

 

 

/Agnes 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Tack för ditt svar Agnes!

 

Tyvärr löste inte det problemet. Har provat 2ggr, så själva resultaträkningen verkar vara lagrad någonstans i systemet.

 

När jag genererar en rapport ifrån Visma Online, så får jag rätt datum. Men efter att jag tagit bort räkenskapsår ur Deklaration/Årsredovisning så får jag likväl in det gamla räkenskapsåret i Resultat räkningen. I fliken Underhåll/Räkenskapsår får jag korrekt år...

 

 

Hej @vilsius , 

 

Vad märkligt! Jag är inte riktigt säker på vad som orsakar detta så jag skulle nog rekommendera att du ringer in till oss på supporten så att vi kan kika vidare på detta tillsammans med dig i programmet. Då kan vi enklare se vad det kan vara som felar. 

 

Du får jättegärna återkoppla här i tråden med vad ni kommer fram till. Förhoppningsvis kan det hjälpa andra användare i framtiden 🙂 

 

Önskar dig en fortsatt fin vecka!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂