Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kassa- och Bankhändelser

Jag använder funktionen Bankhändelser och bankens transaktioner kommer in där per automatik, Fungerar jättebra och det är enkelt att bokföra gentemot kundfakturor eller leverantörsfakturor.

Men jag undrar lite över hur jag ska arbeta med Kassahändelser? Detta är ju egentligen bara ett konto i bokföringen 1910 och jag har inget kontoutdrag. Är tanken bara att jag ska bokföra samtliga kvitton där som är betalda med pengar från kassan?
Dessutom undrar jag hur jag ska boka Dagskassor där jag har både insättning på bank, AmEx, Diners och pengar till kassan. Idag har jag en egen bokföringsmall som jag använder under Insättning - egen kontering. Och där kommer ju med pengar in i kassan också.

Tacksam för en förklaring hur jag ska arbeta med detta på bästa sätt

Viola
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Viola,

 

Mycket riktigt finns det inget kontoutdrag för Kassahändelserna. Där är tanken istället att du skapar en ny kassahändelse och själv anger om det är pengar in eller ut och matchar det mot t ex ett kvitto. Vill du sen ha beloppen i kassan till ditt bankkonto på 1930, då behöver du göra en manuell verifikation med 1910 och 1930.

 

Angående din andra fråga beror det lite på skulle jag säga. Nu vet jag inte exakt hur din mall ser ut, men jag tycker att det är helt rätt väg att gå. Lite beroende på vilken verksamhet du själv har, finns även integrationslösningar du kan koppla till eEkonomi och få hjälp med diverse saker, du kan läsa mer om det

på vår hemsida om integrationer.
 

Tack för dina frågor.

 

/Victor