Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

stabilo
MEDLEM

Kilometerkostnad för leverans ut till kund

Hur skapar jag på bästa sätt så att jag enbart kan skriva hur många km som körningen var fram och tillbaka till kund så när man skriver fakturan endast behöver skriva ex antal km. Och att det automatiskt lägger till sig ett artikel nr/eller vad det ska stå och med texten Ersättning för leveranskostnad. Hur ska man göra detta på bästa sätt?

Jag fick tips att bara skriva det som en artikel. Men jag blev lite full i skratt för i så fall hur sjutton skriver man hur många km man har på lager...och hur många fyller du på med när km börjar ta slut ..:D

Jag behöver hjälp med hur jag gör inställningen och hur jag skriver den text som automatiskt ska komma upp när jag skriver att det var ersättning för leverans på just den fakturan eller de fakturorna. Samt så det registrerar sig rätt till bokföringen med.

7 SVAR 7
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Stabilo!

Först och främst vill jag hälsa dig välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Mitt förslag är att du skapar en artikel och väljer att det ska vara en tjänst med enheten km och sedan väljer du en benämning som är lämplig för din verksamhet och som är enkel för din kund att förstå så slipper du en massa frågor. När du sedan skapar din faktura och väljer upp den aktuella artikeln så skriver du in hur många km som är relevant för fakturan. I programhjälpens avsnitt Skapa en artikel kan du läsa mer och ett tips är att kika lite extra under fältförklaringar.

 

Anledningen till att artikeln du skapade blev en lagervara är för att du har valt att artikel ska vara just en vara och inte en tjänst. Alternativet lagervara är bara synligt för artiklar som har artikelkonteringen varor. 

Antar att du kanske vill ändra detta och det går fint. Gå in under Försäljning - Artiklar - Klicka på din artikel - Redigera och byter du till tjänst under artikelkontering.

 

Jag tror att vi kan börja att du testar detta så här och att du sedan hör av dig om du har några följdfrågor. Du är alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet men om du vill att vi ska visa i ditt program så rekommenderar jag att du hör av dig till mina kunniga kollegor på supporten

 

Ha en fin onsdag 

//Tinna
 

Men det är ju då det blir det lilla udda som jag skrev om att jag ville ha en bättre variant för om du skriver detta som en artikel hur sjutton många antal ska du då sätta att du har i lager...nettokostnad och vad du har i förtjänst....jag har för tillfället 100 km i lager som jag kan ta av och "sälja"...där är min konstiga fundering på att skriva detta som en artikel...hur många km har ni på lager av idag och hur många kan du "sälja" till era kunder idag?

Det måste väl kunna finnas någon inställning för att göra detta på ett "riktigt sätt så att du bara kan skriva in antal du ska ha och det automatiskt skriver ut att det som tillkommer på fakturan är Leveranskostnad /bränslekostnad eller hur du nu vill skriva det som. skriver jag 10 km så skrivs det automatiskt 50 kr.

Men när du har ändrat din artikelkontering så din artikel inte längre är en vara så bör du inte kunna se "100 km i lager" när du är inne på artikeln. När jag testar hos mig så försvinner fältet Antal i lager i samma stund som jag bytt artikelkonteringen. Blir lite fundersam på om du verkligen har redigerat din artikel när du är inne under Försäljning - Artiklar

Jag tänker att du behöver ju inte ha just denna artikeln i ditt lager då det bara låter udda precis som du själv skriver. Så ta och redigera din artikel så den går från att vara en vara till vara en tjänst så ska fältet för lager försvinna. 

 

Som jag skrev ovan så kan du alltid höra av dig till mina kollegor i supporten som gärna visar dig hur det fungerar i programmet. Jag blir jätteglad om du sedan återkopplar till oss i forumet när du fått det att fungera. 

 

//Tinna

Jag ska testa och se och jodå jag pratade med supporten i går och de hade inte en aning utan bad mig kolla i forum. Det var därför jag var lite konfunderad. Men tack ska se om jag kan ändra på det.

 

Testa och hör gärna av dig så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig. 

 

//Tinna

Tackar det funkade kanon klart bättre än x antal km i lager... 😉

Klart bättre 🙂 Tack för återkopplingen och välkommen tillbaka till forumet. 

 

//Tinna