Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kontantmetoden - bokföring av kontanter

Hej!

Vi bokför enligt kontantmetoden, och har försäljning där vi tar emot kontanter, kortbetalningar och fakturerar våra kunder. 

Kortbetalningarna bokför vi ju enligt kontoutdraget från banken, då oftast dagen efter försäljningen - men är det okej att bokföra kontanterna som kommer in tillsammans med kortförsäljningen? Kontanterna får man ju in samma dag som kunden betalar, men underlättar i bokföringen om man bokför allt samlat. 

Faktureringen bokför jag inte förrän pengarna finns på kontot, så de separerar jag ju redan från den övriga försäljningen.

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej FutureMechanic!

 

Huvudregeln för betalningar enligt verksamt.se är att kontanta betalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag. Eftersom att du också bokför enligt kontantmetoden så bokförs affärshändelser när du får betalt.

 

Om du har några fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka till oss i forumet.

Trevlig helg!

/Tinne

Hej Tinne!

För att då bara förtydliga i ditt svar - så då bör det vara okej att jag bokför kontanterna tillsammans med kortbetalningarna, eftersom dessa kommer in nästkommande vardag?

Hej!

 

Om betalningarna kommer in nästkommande vardag så bör det vara okej. Känner du dig minsta osäker så rekommenderar jag att du hör efter med Skatteverket så att allt blir rätt och riktigt för dig.

 

Önskar dig en fin dag!

/Tinne