
Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-10-21
05:40
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-10-21
05:40
Köp av datorer vid olika tillfällen - eEkonomi
hej
Jag har ett nystartat aktiebolag sedan januari 2018. Jobbar som konsult (enmansföretag) Jag köpte då en bärbar dator för 15.000 kr exkl moms. vad jag förstår kan jag skriva av den eftersom det ligger under ett halvt basbelopp. Ser nu ett behov av ytterligare en dator, denna gång en stationär dator. Den kommer att kosta ca 15.000 kr exkl. moms den också. Kan jag göra en avskrivning p.s.s. som den första datorn då den kostar mindre än ett halvt basbelopp? eller måste jag skriva av denna på 3 år?
Janada
Jag har ett nystartat aktiebolag sedan januari 2018. Jobbar som konsult (enmansföretag) Jag köpte då en bärbar dator för 15.000 kr exkl moms. vad jag förstår kan jag skriva av den eftersom det ligger under ett halvt basbelopp. Ser nu ett behov av ytterligare en dator, denna gång en stationär dator. Den kommer att kosta ca 15.000 kr exkl. moms den också. Kan jag göra en avskrivning p.s.s. som den första datorn då den kostar mindre än ett halvt basbelopp? eller måste jag skriva av denna på 3 år?
Janada
Svara
4 SVAR 4

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-10-21
09:17
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-10-21
09:17
Du kan kostnadsföra även denna dator på samma sätt dom den första. De saknar direkt samband eftersom det gått så lång tid mellan inköpen
Mikael
Mikael
Svara

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-10-21
18:20
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-10-21
18:20
Tack för informationen/Jan

Fd medlem
Inte tillämpbar
2018-10-22
08:47
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-10-22
08:47
Jag skulle bara vilja tillägga att många nystartade företag väljer direktavskrivning för enkelhetens skull. Men det kan också finnas fördelar att lägga upp saker och ting på en plan. Detta gäller speciellt om ditt företag går med förlust. Då kan det bättre att skapa ett värde rent bokföringstekniskt.
Svara
2018-10-26
21:36
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2018-10-26
21:36
Tack för informationen/ Jan
