Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Hans77
MEDLEM

Koppla bild (kvitto)

Hej,

 

Jag använder "koppla bild" genom att scanna från appen ganska ofta och det fungerar mycket bra om jag köpt något med företagskortet och kostnaden kommer in via bankhändelser (kopplat till Handelsbanken).

 

Dock är det lite krångligare om man köpt något med privat kreditkort och vill bokföra det som "skuld till företagsledare" eftersom det är obligatoriskt att välja "bankkonto" (punkt 4) när man kopplar ett kvitto via "Inköp/Bildunderlag".

 

Idag så löser jag det genom att först skapa en verifikation och sedan koppla bildunderlaget, dock följer metadata inte med (datum, belopp, moms) så jag får skriva detta manuellt varje gång.

 

Skulle vara perfekt om:

a) Val av bankkonto inte är obligatoriskt när man ska bokföra ett kvitto via "Inköp/Bildunderlag"

             eller

b) Metadata från kvitto läggs in om man kopplar bild via "Bokföring/Ny verifikation" (manuellt redan inlagda värden skrivs över)

 

 

Process idag för att skapa verifikation från "Inköp/Bildunderlag:

  1. Välj Inköp - Bildunderlag.
  2. Välj bildunderlaget du vill koppla och säkerställ att bildunderlagets typ är Kvitto.
  3. Välj Koppla bild.
  4. Välj bankkonto, kostnadstyp, verifikationsserie och om du vill koppla kvittot till en specifik leverantör.

 

Tack på förhand,

Hans

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Hans77 

 

Tack för att du kontaktar oss.

 

Du kan välja kvitto när du använder Visma Scanner eller laddar upp en fil direkt i eEkonomi.

När det inte handlar om en bankhändelse och du gör det från Verifikationer behöver du inte välja ett bankkonto. Konteringsfälten är då helt tomma och du kan själv välja hur du vill bokföra det.

 

 

Nedan visar vi hur du gör för att byta till kvitto. 

 

 

Mer information finns att läsa i hjälpavsnittet Koppla bildunderlag samt i Visma Scanner

 

Om du vill ha ytterligare information eller om jag har missförstått din fråga så är du alltid välkommen att höra av dig till oss så hjälps vi åt. 

 

/Tinna

Hej Tinna,

Tack för ditt svar, dock var detta inlägg mer ett förslag på en förbättring.

 

Gör val av bankkonto valfritt istället för obligatoriskt när man lägger till kvitton från Inköp-Bildunderlag. Detta skulle reducera manuell inmatning för mig av belopp, moms. netto och datum för 10-20 kvitton varje månad.

Hej @Hans77 

 

Tack för att du förtydligade och för att du delar dina synpunkter och förslag för produktförbättringar med oss. Vi uppskattar din feedback och har tagit det vidare internt.

 

Har du några fler önskemål om förbättringsförslag är du varmt välkommen att lämna dem direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 
 

Ha en härlig luciadag.

/Tinna