Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

CarlWan123
MEDLEM

Köpt logotyp privat kontant i Kina - eEkonomi

Hej,

Jag har nyligen startat AB med faktureringsmetoden i Visma eEkonomi Smart. Jag köpte min logga under resa i Kina och betalade med lokal mobilapplikation i CNY. Ungefär som swish men kinesiskt program. Pengarna tillhör mig som privatperson. Hur bokför jag detta? Jag har fått ett kvitto mejlat med företagets kinesiska uppgifter och beloppet i CNY. De har endast noterat mitt företagsnamn på kvittot men beloppet är under 1000 kr. Tidigare har jag bokfört egna utlägg mot 2893 men hur gör jag med valutakursen i och med att det kan uppstå valutaförändringar mot skulden? Kan jag konvertera till SEK med den dagens kurs? Tack.
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du har betalat redan vad skriver du om för skuld?

Bokför det belopp som dragits från ditt konto i kredit och ff på konto 2893

Mikael
CarlWan123
MEDLEM

Hej Mikael,

Tack för svar. Med skuld menar jag endast konto 2893  "Skulder till närstående personer, kortfristig del". Inget belopp har dragits från ett företagskonto i Sverige. Jag har betalt som privatperson genom kinesiskt verktyg i lokal valuta CNY. Jag har inget svenskt belopp på varken kvitto eller kontoutdrag.

Jag kan bokföra det som övriga inköp jag gjort privat men ska jag räkna om valutan med marknadskursen dagen betalningen gjordes eller hur fungerar det? När jag lägger in manuell verifikation är beloppen endast i SEK. Hur blir det sen när jag gör utbetalningen i debit mot konto 2893 om valutakursen förändrats? Spelar det någon roll? Tack.
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag skulle använda den kurs som användes när jag satte in pengar på cnykontot alternativt kursen vid inköpstillfället om du aldrig har växlat SEK till CNY.
Sedan skulle jag spara ett bevis på växlingskursen.

Sen skulle jag boka kostnaden helt i SEK på konto med rätt momskod för köp tjänster utanför EU och mot 2893 i en bokning allt i SEK.

Då kommer inga förändringar av kursen påverka - allt är ju en händelse som hände vid inköpstillfället.

du kan skapa egna konton istället för 4531 om du vill använda ett annat konto bara du anger rätt momskod (dvs momskod 22 i detta fall) på kontot.

jag har skapat eget konto

6541 - IT-tjänster utanför EU 25% moms kod22     som jag använder istället för 4531 nedan.

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/konton-vid-tjanste-och-varuhandel-inom-och-utanfor-eu

Inköp av tjänster utanför EU (enligt huvudregeln):
2893 ingen momskod   kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%)      debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%)      kredit   2 500:-
2645 momskod 48                 debet   2 500:-

CarlWan123
MEDLEM

Tack!