Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Köpt tjänst från EU-land

Hej!

Jag har köpt en tjänst av ett företag inom EU. Jag hittade inte hur jag skulle bokföra tjänst inom EU så jag bokförde 4056 inköp varor 25% EG på debet och 1930 kredit 3700kr. Bokförde inte moms på annat ställe och inser nu att det nog blev rätt tokigt. (Visma säger att det är avvikelse)

Hur ändrar jag detta så att det blir rätt?

Mvh 

(P.s. tack för all hjälp tidigare)
4 SVAR 4
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

I tråden Inköp av tjänst från EU-land får du hjälp med vilket konto du bör använda när du har köpt en tjänst inom EU.

För att ändra konto på verifikationen letar du upp verifikationen under Bokföring - Verifikationer, klicka på verifikationen och välj Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. Bocka i konto 4056 och välj upp kontot för tjänst på korrigeringsverifikationen. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Så här ser det ut nu:

A56 
1930, 3726kr kredit
4056 (inköp varor 25% EG), 3726kr debet

A65 (relaterade verifikationer)
1930, 3726kr debet (hur denna blivit debet vet jag inte)
4056, 3726kr kredit
2647 (ingående moms omvänd skattskyldighet) 932kr debet
2615 (utgående moms import av varor) 932kr kredit

Jag antar att debet och kredit hamnat fel under A65 på 1930 och 4056. I så fall
hur ändrar jag dessa?

När jag väljer åtgärder och "korrigera bokföringsuppgift" och sedan bockar i uppgifterna jag vill korrigera så följer de automatiskt med till min nya korrigeringsverifikation och 4056 ligger kvar i debet som 3726kr. Denna skulle jag vilja ha bort ifrån min nya korrigeringsverifikation...
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Jag tycker att du bör vända hela korrigeringsverifikationen så att du nollstället den och kan börja om från början.

Leta upp A65 under Bokföring - Verifikationer och välj Åtgärder - Korrigera bokföringsuppgift. Bocka i alla konton så att de dyker upp på korrigeringsverifikationen fast tvärt om, det vill säga debet blir kredit och vice versa. Kontrollera datumet och bokför verifikationen. 

Nu har du ett utgångsläge som är 1930 kredit och 4056 debet. Det du ska göra nu är att byta ut konto 4056 mot 4535 och lägga till momskontona. Lättast är att du skapar en manuell verifikation för att bokföra denna ändringen. Gå in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Lägg in datum, beskrivning och bokför enligt följande: 

4056 kredit
4535 debet
2614 kredit
2645 debet
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette bokföra IT tjänst från land utanför EU. hur bokföras detta?.