Hej, jag råkade fylla i fel belopp när en inbetalning registrerades (utländsk valuta i fakturan) och behöver nu korrigera den. Dock har jag inte alternativet att skapa en korrigeringsverifikation. Jag kan bara "Skapa PDF" och "Spara" som alternativ när jag öppnar verifikationen.
Hur korrigerar jag inbetalningen så att den bokförs korrekt vid den periodiska sammanställingen?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-29.
Löst! Gå till lösning.
Hej!
Jag skulle rekommendera att leta upp transaktionen under Kassa- och bankhändelser och välja ångra på den transaktionen.
mvh
Lovisa
Tack. Det löste problemet.
Hej,
Jag har samma (eller i a f ett likartat problem) nu när jag ska göra bokslut. Ser att en utländsk betalning blivit felaktigt bokförd, där betalda beloppet och kursdifferensen kommit på fel konto vilket gör att avstämningen av kundreskontra i bokföringen inte stämmer. Problemet är att det inte finns någon "Ångra" knapp på banktransaktionen eftersom denna bokfördes manuellt p g a att betalningen gällde två olika fakturor, en i Euro och en i SEK. Jag har försökt att göra korrigeringar av verifikationerna för betalningen men detta verkar heller inte gå. Helst skulle jag vilja ta bort betalningen för båda fakturorna och lägga in dessa igen med korrekta konteringar. Hur gör jag då?
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.