Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NiklasG
MEDLEM

Korrigera moms från tidigare bokföringsår

Hej!

 

Under bokföringsåret 2017 så gjorde vi en momsdeklaration som senare under året visade sig felaktig. Intäker bokfördes i efterhand för perioden som redan redovisats och månader senare så gjordes också ett bokslut. Nu i efterhand har vi upptäckt detta fel och undrar då: vad gör vi? Vi har redan räknat ut att vi måste betala in mer pengar till Skatteverket eftersom den nuvarande momsdeklarationen innehåller försäljningssiffror som är för låga men hur kan vi korrigera detta?

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh,

Niklas

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Du får göra rättelsedeklarationer till Skatteverket och också då betala in den moms som inte redan betalats in. Du hämtar fram den gamla deklarationen och fyller i de rätta beloppet samt en förklaring till varför rättelsen görs, så får du ett omprövningsbeslut. 

Hej Annika,

 

Tack för ditt svar!

 

Den biten är jag med på. Men hur hanterar vi detta i bokföringen? Vi har räknat ut att vi har betalat ca 28 000 för lite. Det har alltså inte gjorts en momsredovisning i bokföringen för detta belopp så det måste på något vis göras (fast manuellt med verifikationer antar jag). Hur gör vi detta?

 

Tack på förhand!

Hej

du skrev i det ursprungliga inlägget att felet hade upptäckts och intäkten bokförts i efterhand - då bokades väl även momsskulden upp på 2650? I så fall behöver ju inget bokföras nu utan bara deklareras - eller missuppfattade jag det du skrev i början? 

jag var nog otydlig, ska försöka beskriva lite bättre 🙂

 

Under 2017 så gjordes en momsredovisning i bokföringen, baserat på en omsättning på ca 60 000 kr.

 

i efterhand (fortfarande när bokföringsåret var öppet) så insåg vår ekonomibyrå att vi missat att importera in omsättning på ca 100 000) för en månad (som då redan hade redovisats). Verifikationerna importerades då men en korrigering gjordes aldrig, varken i bokföringen eller hos Skatteverket.

 

Långt senare upptäckte vi detta och nu vill vi naturligtvis åtgärda detta genom att dels göra om deklarationen hos Skatteverket, dels betala in kompletterande summa samt uppdatera bokföringen så att denna lösning reflekteras.

 

hoppas detta är tydligare nu!

Om de saknade verifikationerna importerades i efterhand, när redovisningsbyrån upptäckt missen, måste det väl ha påverkat bokföringen? 

Annars är det ju så att om man upptäcker ett fel efter att ett år har färdigställts och årsredovisning skickats in måste man göra rättelsen i det nuvarande räkenskapsåret. ÅR kan inte ändras utan rättelsen kommer att påverka det innevarande året. 

 

Ja, så det hade varit lättare om vi hade kommit på i efterhand att vi missat att lägga in en massa omsättning och då istället gjort det på en senare period. Problemet nu var att byrån insåg det en period senare, lade in omsättningen på originalperioden, missade att göra en korrigering av momsredovisningen både i bokföringen och hos Skatteverket och nu 2 år senare sitter vi med felet.

 

Att korrigera hos Skatteverket är som sagt den enkla biten. Det är bara att uppdatera och betala in. Frågan är dock vad vi gör i bokföringen...

Hej Niklas,

 

Jag tycker att du bör ta kontakt med en redovisningskonsult som hjälper dig att reda ut det här så allt blir rätt och riktigt. Vill du ha hjälp att hitta en redovisningskonsult så hjälper vi gärna till. 

 

/Tinna

 

 

Ok, förstår jag det rätt då om jag fattar det som att omsättningen är bokförd men inte den utgående momsen? Fakturan torde väl vara betald. Har ni då en diff efter betalningen, om bara försäljningen och inte momsen var bokförd? För kunden betalade väl hela beloppet?