Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Korrigera verifikation i förra räkenskapsåret

Hejsan!

Jag har enskild firma och bokför i eEkonomi. Har några verifikationer från 2016 (låst period, momsredovisning redan skapad) som jag måste korrigera. Läser följande i hjälpen:

"Om du upptäcker ett fel i bokföringen i en månad som är låst, ska du bokföra en korrigeringsverifikation i den olåsta månad som du håller på att bokföra i när du hittar felet."

Det här känns ju som en väldigt rättfram instruktion egentligen, men jag vill bara få bekräftat av någon mer bokföringsbevandrad person att det verkligen blir rätt resultat då på förra året, om korrigeringsverifikationen bokförs med dagens datum?

Kommer förstås behöva göra om momsredovisningen sedan.

Tacksam om någon tar sig tid att svara 🙂

Anna

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240219

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Finns det någon ytterligare period för 2016?
Period 13, årsavslut, bokslut eller liknande?
Annars får du bokföra det 2017 och bara rätta i din inkomstdeklaration

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, jag har bara ett förlängt räkenskapsår 2015-2016, och sedan nytt räkenskapsår för 2017.

Menar du då att det inte går att rätta till det i "rätt" räkenskapsår? Så att jag får låta momsredovisningen vara som den är? Och hur rättar jag i så fall i inkomstdeklarationen?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag jobbar inte i e-ekonomi men i deklarationen gör du rätt genom att skriva ut din aktuella balans- och resultaträkning och därefter skriver en vanlig manuell bokföringsorder på det du vill ändra och summera om din resultat och balansräkning i deklarationen (blankett NE).
Därefter bokför du bokföringsordern på nästkommande år (om du inte dessförinnan fått svar av någon annan om det på något sätt går att klämma in ändringarna under 2016)
och får då hålla reda på samma sak vid nästa års deklaration.

Som du ser när du läser det jag beskriver så är det helt orimligt om ditt program inte kan hantera ändringar eller perioden låsas upp igen, den enda förklaringen kan då vara att du valt kontantmetoden som arbetsmetod och då kan det nog bli såhär omständligt.
Förhoppningsvis läser någon på Visma detta och kliver in med en instruktion till dig som funkar.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för att du tar dig tid Mikael! Hoppas att någon på Visma också flikar in.

Ja, det där verkar onekligen lite krångligt, hoppas det går att lösa på ett enklare sätt. Jag tror mig ha läst här på forumet att det går att låsa upp ett låst räkenskapsår, och jag kan sätta datumet på korrigeringen till det ursprungliga verifikationsdatumet, men citatet ovan fick mig att fundera över om man verkligen fick göra så. Jag är rädd att göra fel och därmed krångla till saker ännu mer!

Och ja, jag bokför med kontantmetoden.

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Anna!

Enda sättet att skapa korrigeringsverifikationerna i 2016 på korrekt datum är att låsa upp bokföringen, att boka dom på 2017 kommer ställa till det lite i bokföringen. Jag tänker att det åtminstone är bra om dom hamnar i samma år som ursprungsverifikationerna är skapade. 

Fram till vilken månad är bokföringen låst? Detta ser du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Kolla på Bokföring låst t o m. Dubbelkolla också hur ofta du ställt in att du ska låsa bokföringen, det står på Låsning av period efter. Stämmer det med reglerna som du hittar här?

Upplåsning av bokföringen får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. 

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för ditt svar Moa! Jag låste upp förra året som du sa för att boka korrigeringarna på rätt år. Skönt att äntligen ha det ordnat och att ha kunnat slutföra årsbokslut och inkomstdeklaration.

Bra också med informationen om låsning av bokföringen, det hade jag dålig koll på och nu har jag förhoppningsvis ställt in det rätt i programmet (kvartalsvis, då jag har fler än 50 verifikationer per år).

Mvh,
Anna