Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kreditfaktura som kvittats mot debetfaktura på felaktigt år - hur korrigera?

Hej Vismavänner!

AB, kontantmetoden, år som räkneskapsår. 

Jag har en kundfaktura på 4449 kr som jag inte kommer få betalt för. Jag har läst på forumet jag kan kreditera fakturan istället för att bokföra den som kundförlust (iom att jag använder kontantmetoden) och kvitta dem mot varandra. Sagt och gjort. Bekymmret uppstår när jag noterar att jag råkat sätta kreditfakturan under 2019 (dagens datum). Så verifikationen för såväl debetfrakturan och kvinningsverifikationen har hamnat under 2018 medan kreditfakturan har hamnat på 2019. 

Jag noterade felet eftersom jag nu vid årsavstämning enligt vismas checklista noterar att saldot på 1510 är på 4449 kr trots att jag i programmet inte längre har några obetalda fakturor. 

Jag kan inte skapa en "korrigeringsverifikation" på verifikationen som hamnat på fel år när jag klickar på "åtgärder".

För att komplicera det hela ytterliggare har jag redan gjort en momsredovisning och laddat upp filen hos SKV, vilket innebär att jag betalar momsen på fakturan trots att jag inte fått betalt för den. 

Mycket tacksam för er hjälp hur jag skall lösa upp den här knuten. 
3 SVAR 3
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!
Antingen kan du låta detta vara så som det är nu, det kommer ju jämna ut sig i slutändan.
Eller skapa en ny kreditfaktura på rätt datum (2018) och sen en ny debetfaktura på 2019 som tar ut kreditfakturan på 2019.


Alternativet är att manuellt registrera en kundförlust på 2018 via en manuell verifikation och därefter också "justera" verifikationen för kreditfakturan på 2019.Bokföringen ser lite olika ut beroende på om det är en konstaterad eller befarad kundförlust.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kan jag bara låta det vara blir det ju lättast (och då kanske momsredovisningen spelar mindre roll eftersom det kommer rätta till sig i nästa momsredovisning?). Problemet blev som sagt att när jag gick igenom checklistan för årsavslut så noterade den att det fanns en kundfordran på 1510 trots att jag inte hade några obetalda fakturor i programmet, men det kanske jag bara kan låta vara?

Hmm.. Checklistan för årsavslut visar ju rätt då den enligt din kreditering var obetald per 181231. Momsdelen kan du ju låta kvittas ut men du bör ju även reservera nettot som osäker kundfordran per 181231 då du inte får in dom pengarna och då visar du ett för högt resultat med skatt som följd. Vilket är onödigt, även om det är ett litet belopp. Lycka till!