Kund betalar faktura med Swish,när jag sen kollar kundfakturor så står den som obetald flera dagar efter betalning ?
Har bankkoppling så varför fungerar inte den funktionen lr är det jag som gör ngt fel?
tacksam för svar
Mvh Henrik
Hej Henrik!
Tack för att du hörde av dig till oss i forumet med en fråga.
Kan det möjligen vara så att du missat att ställa in swish direktbetalning på din kund? Ska din kund betala med Swish ställer du in det under Försäljning - Kunder i Visma eEkonomi. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor.
I vårt användartips Ta betalt med Swish finns flera bra tips och även en film som jag hoppas och tror kan underlätta för dig.
Hör gärna av dig om du har några följdfrågor eller funderingar så hjälps vi åt!
//Tinna
Ok men när jag skriver ut fakturan så finns ju 2 betalningsmöjligheter BG o Swish på fakturan,jag vet ju inte hur kunden tänker betala så vad händer då om jag väljer Swish direktbetalning när jag gör fakturan?
Mvh Henrik
Hej Henrik!
Om du väljer Swish direktbetalning som betalningsmetod så skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish när du bokför fakturan.
När pengarna sedan finns på ditt företagskonto matchar du händelsen under Kassa- och bankhändelser, har du en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken automatiskt. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser klickar du på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish och plockar upp fakturan.
I vårt användartips Ta betalt med Swish visar vi steg för steg hur du arbetar med Swish i Visma eEkonomi, jag kan varmt rekommendera att kika igenom det också.
Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fundering, återkom gärna om det dyker upp några andra funderingar.
Önskar dig en fin helg!
/Tinne
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.