Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvitta leverantörsfaktura som är registrerad som betald

Hej

Jag skapade en kreditleverantörsfaktura av misstag (skulle ha varit en debetfaktura) som dessutom blev ett dubbelfel när den skickades med betalfil. I samband med detta skapades en verifikation i serie C/inbet och jag kan därför inte ångra fakturan. Verifikationen bokades mot K2440/D1910

 

Efter påminnelse är fakturan är nu betald via bankkonto och jag behöver därför dels boka bort den felaktiga kreditfakturan, dels skapa en ny korrekt debetfaktura som jag kan matcha mot bankhändelsen. Behöver även korrigera verifikationen i C

Hur går jag till väga för att lösa detta på bästa sätt? Hur kvittar man en kreditfaktura?

 

 

7 SVAR 7
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag förstår, det ska jag såklart hjälpa dig att lösa. Eftersom kreditfakturan har blivit bokförd som betald så går det precis som du säger inte att ångra fakturan. Punkterar upp nedan för enkelhetens skull. 

 

1. Skapa en debetfaktura som är identisk med kreditfakturan, glöm inte fakturadatum. Uppe till höger när du skapar fakturan finns en ruta, Betala manuellt. Viktigt att du markerar denna så fakturan du skapar inte kommer med i en eventuell betalfil igen. 

2. När du skapat debetfakturan kan du markera även denna som betald, mot samma konto som på kreditfakturan. Eftersom det blev bokfört på kassakontot - 1910 kan du genomföra denna åtgärd direkt på fakturan. Klicka på debetfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor - Åtgärder - Betalning - se till att kassakontot är valt som konto och välj samma datum för betalningen som det blev på betalningsverifikationen på kreditfakturan. På så sätt nollar dessa två bokningar ut varandra och saldona på kontona blir korrekta igen. 

3. Nu kan du skapa leverantörsfakturan på nytt, så som du önskar den skulle varit från början. Du kommer sedan kunna matcha bankhändelsen med denna faktura. Tänk även här på att markera Betala manuellt när du skapar fakturan eftersom denna redan blivit betald och därav inte ska med i betalfilen igen. 

 

Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för hjälpen!

Hej

Jag har gjort ungefär samma sak. Jag har skapat en debetfaktura och var för snabb och bokförde den som betald. Sedan fick jag göra betalningen manuellt när jag fick en påminnelse. Nu visar kassa -1770kr. Vad ska jag matcha manuella betalningen med och hur gör jag med fakturan som jag markerade som betald?

 

Tack 

 

Sargon

Hejsan! 

Innan jag vågar hjälpa dig med en fullsatt lösning så behöver jag lite mer information. 
 

  • Du skapade en debetfaktura som du bokförde som betald, bokfördes det mot Kassakontot eller mot vilket bokföringskonto? 
  • Du skriver att kassan visa -1770 kr, det är beloppet på fakturan då om jag förstår det rätt? 
  • Nu har du betalat fakturan och har ett belopp under Kassa och bankhändelser som du undrar hur du ska bokföra, stämmer det? Du har alltså en aktiv bankkoppling

Återkom gärna så tar jag en till till på det! 🙂 
/My 

Hej

ja den bokfördes mot Kassa konto

stämmer bra 1770 kr är beloppet på fakturan

Ja jag har betalat den manuellt och den måste bokföras, förmodar att jag måste skapa en ny faktura för att matcha den mot, men vad gör jag av den första fakturan som jag har markerat som betald?

 

Tack för återkoppling

 

/Sargon

Hej igen! 

Jag förstår. Jag tycker du ska korrigera betalningen mot Kassakontot och sedan registrera rätt betalning mot fakturan. Det gör du genom att följa stegen nedan: 

1. Gå till Kassa och bankhändelser - välj Kassakonto vid Konto - välj rätt period och leta upp händelsen som står för betalningen mot fakturan. 
2. Klicka på kassahändelsen - Ångra matchning. Då skapar programmet en automatisk korrigeringsverifikation som nollar betalningen mot kassakontot och leverantörsfakturan blir åter igen markerad som obetald, den lägger sig alltså under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor på nytt. 
3. Nu kan du matcha din manuella betalning med leverantörsfakturan. Detta gör du som vanligt under Kassa och bankhändelser mot bokföringshändelsen Betalning av leverantörsfaktura. Glöm inte att ändra tillbaka till Företagskonto vid Konto

Hoppas detta förtydligar hanteringen, känns något oklart får du återkomma! 🙂 
/My 

Enklare än vad jag trodde! Stort tack för din tydlighet. 

 

/Sargon