Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Kvittning av kredit- mot debetfakturor med LB-fil

Hej!

 

Jag undrar om någon vet hur det egentligen fungerar när man registrerar en debetfaktura följt av en kredit från samma leverantör som man sedan skickar till banken med LB-fil? Jag fick en gång lära mig att jag skulle båda "as is" och skicka med i LB-filen till banken, då bevakar BG så att kreditfakturan dras mot en debetfaktura till samma BG-nummer i samma fil eller senare. Problemet med det är att jag, som jag förstår det, måste komma ihåg att sätta ett förfallodatum långt fram i tiden (typ ett år för säkerhets skull) för att det är vad som avgör hur länge BG bevakar om det skulle vara så att det inte finns någon debetfaktura med samma BG-nummer i filen jag skickar. Problemet med det är om jag glömmer att ändra förfallodatum på kreditfakturan, så förfaller den och jag har ett tillgodo i leverantörens kundreskontra som inte nyttjas. Stämmer det och går det att göra på något annat sätt, tex så har jag noterat att jag ibland får en fråga om jag vill dra av en tidigare bokförd kreditfaktura när jag ska bokföra en debetfaktura från samma leverantör, i Visma alltså.

 

Tacksam om någon kunnig kan reda ut hur det fungerar och hur man enklast hanterar kreditfakturor.

3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

Nej, du ska inte skriva ett förfallodatum långt fram i tiden, då kommer den inte med i betalfilen förrän filen med det datumet skickas.

 

Skriv fakturadatumet för kreditfakturan som förfallodatum. Bevakning ett år sker då automatiskt om du inte har något annat avtal med din bank. 

 

Fast det har funkat för mig i flera år att göra så och jag fick en gång i tiden, när jag frågade BG, veta att de bevakar en kredit automatiskt i 3 månader (tror jag det var) men om det inte har skickats någon faktura med samma BG-nummer inom 3 månader som kan kvittas mot tidigare bevakad kredit så förfaller bevakningen. Jag fick då rådet att lägga förfallodatum längre fram i tiden och det har förvisso fungerat så länge jag gjort det.

 

Men frågan var egentligen om det går att göra kvittningen direkt i Visma, så som jag beskrev? Är det någon annan som får upp meddelandet om man vill använda en tidigare bokförd kredit när man ska bokföra en faktura från leverantör med samma BG-nummer?

Hej Fredrik!

Jag är inte helt säkert på vad du vill ha svar på men de banker som fortfarande har LB-fil (t ex Swedbank) så kan kreditfakturorna skickas med i filen och sedan ligger de för bevakning hos banken.

 

Men om du arbetar i Visma eEkonomi och har bankkoppling eller en bank där man skickar XML-fil (t ex Nordea) så skickas aldrig kreditfakturorna med till banken utan då är tanken att du ska kvittar dem i Visma eEkonomi innan du skickar eventuell mellanskillnad till banken. Har du en kreditfaktura liggande och lägger in en ny debetfaktura får du en frågan om den ska kvittas mot krediten. Lägger man in debeten först och därefter en kredit så kommer ingen fråga upp, men man kan fortfarande kvitta manuellt kredit mot debet.

 

Har jag missförstått din fråga eller om du vill ytterligare frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra kunniga kollegor på supporten

 

//Tinna