Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Katarina7
MEDLEM

Kvittomall

Hej!

Har laddat ner gratiskvittomall som ni har men behöver ändra till 0% moms då jag säljer sjukvård som är momsfritt

Får det inte att fungera i nedladdad PDF: Går det att åtgärda  eller skrivskyddad på något sätt?

Tacksam återkoppling

Katarina

9 SVAR 9
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej @Katarina7

Kontrollera att du har ett program som stödjer redigering av PDF-filer. Det finns flera onlineprogram som du kan testa. Jag skulle dock vilja slå ett slag för ditt eget program, eEkonomi. Där kan du skriva ut kvitton om du skapar en kund och lägger in rätt momssats för det du säljer – dessutom bokförs allt på samma gång. Supersmidigt! 

Hör gärna av dig om du har fler funderingar. 
/Ebba

Katarina7
MEDLEM

Tack men fakturan duger ju inte som kvitto. Menar du den verifikation som görs när jag reg betalning, som då heter "inbetalning" med verifikationsnummer? Duger det som kvitto till i mitt fall patient som skall visa upp kvitto föra tt få ersättning på annat ställe?

(Jag behöver kunna ge patienten ett kvitto som innehåller namn på pat, datum, köpt artikel med pris samt mina/ företagets uppgifter.

I det här fallet momsfri sjukvård.)

Tacksam lite mer hjälp...

Hej igen! 

Jag inser att jag uttryckte mig lite fel. Väljer du något av betalningsalternativen Swish, Kontant eller Kort på din kund så blir själva "fakturan" som skrivs ut en betalningsbekräftelse. Bokföringskontona skiljer i bakgrunden beroende på vilken du väljer.

EbbaArvn_1-1744095116425.png

Betalningsbekräftelsen ska innehålla alla de uppgifter som du nämner ovan. Däremot vet jag inte hur "hård" mottagaren är gällande om det står just betalningsbekräftelse eller kvitto. Kanske bäst att höra med din patient. 

Väljer du en vanlig faktura som du verkar ha gjort från början så blir det ingen betalningsbekräftelse. Du har rätt i att det blir en inbetalning på fakturan när du registrerar den som betald, men jag tror inte detta skulle räcka som underlag till mottagaren. 

Hoppas att du är med på hur jag menar. Återkom annars om jag ska förtydliga mig.
Ha en härlig tisdag! 
/Ebba

Katarina7
MEDLEM

Hänger nästan med , men:

När jag gör en faktura så heter den ju FAKTURA, ej betalningsbekräftelse. Hur får jag fram något som heter betalningsbekräftelse? Var väljer det när jag formulerar fakturan?

Jag kommer att ha en fristående kortterminal som  skriver ut transaktionskvitto som jag också kan ge till pat men behöver som sagt ett dokument i någon form  som kan duga som  "kassakvitto" . Räcker det kanske ändå med fakturan? Eller kan man få till det så det står Kontantfaktura som ju verkar likställas med kvitto?

Via kortterminalen  får jag sedan inbet på kontot x1/v om jag uppfattat det rätt.

Jag behöver kunna ge patienten kvitto direkt i handen vid besöket när betalningen genomförd.  Kvitto i efterhand blir osmidigt.

Tacksam lite mer hjälp...

Katarina

Bra att du frågar! Om det blir en faktura eller en betalningsbekräftelse styrs ifrån vilket betalningsvillkor du har valt på din kund. Väljer du ex 10 dagar netto blir det en faktura med det villkoret. Väljer du kortbetalning blir det en betalningsbekräftelse precis som den jag skickade tidigare i tråden. 

EbbaArvn_0-1744098029855.png

Hoppas detta hjälpte dig! 
/Ebba

Följdfråga:

Kan jag skapa en kund som heter  tex Läkarbesök och sedan manuellt fylla i namn? Fakturan/ bekräftelsen får ju då ändå ett  verifikationer så den går att hitta bland andra.

Av GDPRskäl mm så skall jag nog inte ha ett kundregister innehållande patienter. Detr blir dessutom  ett helt ohanterligt växande register.

Annat förslag på hur jag skall lösa detta?

Mina patienter behöver som sagt ett kvitto som uppfyller kvittostandard. I vissa fall (men inte alla) behöver namn på talent framgå på kvittot men inga andra uppgifter.

Katarina

Katarina7
MEDLEM

Tack, tror jag fattar... återkommer vb

Katarina

Katarina7
MEDLEM

Följdfråga:

Kan jag skapa en kund som heter  tex Läkarbesök och sedan manuellt fylla i namn? Fakturan/ bekräftelsen får ju då ändå ett  verifikationer så den går att hitta bland andra.

Av GDPRskäl mm så skall jag nog inte ha ett kundregister innehållande patienter. Detr blir dessutom  ett helt ohanterligt växande register.

Annat förslag på hur jag skall lösa detta?

Mina patienter behöver som sagt ett kvitto som uppfyller kvittostandard. I vissa fall (men inte alla) behöver namn på talent framgå på kvittot men inga andra uppgifter.

Katarina

Jag tycker att det låter kanon att göra så och har inget bättre tips till dig! Om någon annan användare jobbar på något annat sätt får ni gärna flika in. 😀

/Ebba