Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Rasmus E
MEDLEM

Lagerhållning av frimärken?

Hej.

Vi jobbar i regel inte med lagerhållning i föreningens bokföringen alls, men nu har vi "råkat" köpt frimärken för en väldig massa pengar, som kommer räcka i flera år. Denna låg under 2023 som en jättekostnad, som jag nu tänkte flytta över (de frimärken som är kvar, de flesta) till 2024 för at resultatet 2023 ska bli rätt.

Men, sen tänkte jag att eftersom dessa kommer räcka flera år, borde det inte vara rimligt att bokföra dom som nåt slags lager i stället? Ser ju bara konstigt ut i flera år annars. Vad för konto skulle det vara i så fall?

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du ursäktar så är uttryck som "väldigt massa pengar" och "jättekostnad" lite svårtolkade. Att lägga det som lager är ingen bra idé.

 

Med reservation för beloppet det gäller så kan man tänka sig att betrakta kvarvarande frimärken som en Förutbetald kostnad på konto 1790 och bokföra

Debet 1790

Kredit 6250 

samt göra justeringar vid varje årsskifte. Du får ställa beloppet i relation till ert bokförda resultat och se om det påverkar bilden.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK 

Ok, vet inte varför jag inte skrev beloppet, men det är 20000 kr. Vill inte att det ska ligga och visa ett minusresultat hela året.

Hej

 

Då föreslår jag att du gör en interimspost 2023-12-31på kvarvarande frimärken enligt mitt tidigare svar.

 

Debet 1790

Kredit 6250 (om det var det kontot ni använde vid inköpet)

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Tack.

Är ärligt talat inte helt säker på vad det innebär, men jag ska kolla på det.