Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Lägga in gammal bokföring

Hej,

Jag har haft enskild firma i flera år och hanterat bokföringen manuellt (skickat fakturor som pdf, etc.). Nu när jag ska börja använda visma i slutet av ett räkenskapsår (2020) vill jag lägga in de händelser som jag hittills registrerat utan ett program som visma.

När jag manuellt lägger in en faktura från tex juni med fakturanr. 222 kommer den i Visma få ett annat fakturanr. Fakturan är betald och behöver bara komma in i visma för att ha allt samlat på ett ställe. Är det ett problem?

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240408

3 SVAR 3

Du bör kunna välja nummerserie för fakturor i programmet så att den startar på rätt. Sedan är det bara att hålla tungan rätt i mun och göra allt i rätt ordning.

Men en fråga; har du alltså gjort en manuell bokföring och har faktureringsmetoden? Om inte så kan du ju bokföra de fakturor du har när dom betalas, så som man skall göra med bokslutsmetoden.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, jagförstår. Men då behöver jag nog gå in och nollställa allt. Jag har nämligen gjort fel 🙂

Yes, det stämmer, jag använder faktureringsmetoden.

 

Hejsan! 

Vad roligt att du vill börja använda Visma eEkonomi, såklart ska vi reda ut dina frågetecken. 🙂


Vill du göra en omstart av eEkonomi så gör du det under Inställningar - Företagsinställningar. Vill du göra om all bokföring m.m så behöver du inte göra något innan, men har du till exempel skapat kunder, artiklar eller leverantörer som är korrekta känns dessa onödiga att behöva skapa om helt från början också. Du kan ta ut ditt register för kunder,artiklar och leverantörer innan omstarten under Inställningar - Import och export, när du sedan gjort klart omstarten kan du importera din register på samma ställe. Mer information finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag

Precis som @AccountantfromHell_singland påpekade så kan du välja nummerserie för dina fakturor. Antingen så gör du det i startguiden du går igenom efter omstarten i rutan för Första fakturanummer. Det går också att ändra under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, så länge du inte hunnit skapa en kundfaktura innan. 

 

När du skapar din kundfaktura så kommer en verifikation skapas automatiskt eftersom du använder faktureringsmetoden, i denna bokförs försäljningen, eventuell moms och kundfordran på konto 1510, eftersom fakturan är betald ska ju även betalningen bokföras i programmet och du kanske har full koll på detta men behöver du stöd så kan du kika på vår film Skapa en kundfaktura och registrera inbetalning i Visma eEkonomi

Återkom om något känns oklart. 

Trevlig helg! 
/My