Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Låsa upp bokföringsperiod? - eEkonomi

Får man låsa upp ett räkenskapsår som är låst? Jag skulle behöva göra en korrigering. Får upp att jag bryter mot bokföringslagen om jag låser upp året.

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 240313

2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! 

Det har sedan en tid tillbaka funnits nya riktlinjer från bokföringsnämnden angående låsning av perioder gällande bokföringen. Du kan läsa mer om detta på vår sida för Låsning av perioder i eEkonomi, jag hoppas att du där hittar svaret på din fundering!

/Lovisa

jlmar_
MEDLEM

Hej!

Jag lämnade idag in min momsdeklaration för 2019. Efter det tänkte jag bokföra de sista utbetalningarna för preliminärskatten som jag har gjort varje månad. Råkade av misstag starta ett nytt räkenskapsår för 2020 när jag skulle bokföra en kundfordran över årsskiftet och 2019 låstes någon gång i samband med detta. Har nu låst upp perioden under "inställningar --> räkneskapsår och IB". När jag sedan ska bokföra utbetalningarna kommer en röd ruta upp som säger "Bokföringsdatumet är i en låst period. Du ändrar period under Inställningar/Företagsinställningar." 

 

Sedan går jag in i föetagsinställnigar --> bokföringsuppgifter och ändrar till ingen låsning, men då dyker detta upp: "Den valda perioden tillhör ett låst räkenskapsår. Du måste låsa upp räkenskapsåret först under Inställningar - Räkenskapsår."

 

Jag gör som programmet säger men det funkar ändå inte. Vad gör jag för fel? Känner till att låsa upp en period inte är bra, men det är ett måste 🙂

 

Jag har 60 dagar på mig enligt reglerna efter räkenskapsårets slut, kan det vara så att programmet låser sig själv efter som "normalt" 50 dagar? Redovisar årsvis.

 

Tack på förhand!