Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ann___41
MEDLEM

Leverantörsbetalningar på fil - kreditfaktura

Nu när man skickar leverantörsbetalningar på fil (vi har ingen bankkoppling), om man har kreditfakturor så går det inte längre att skicka med dem. Vilket jag tycker är konstigt för det fungerar i andra program bara man sätter samma betaldatum. 

Nu måste jag i Eekonomi kvitta innan, så som jag förstått det får inte leverantören någon information om hur jag kvittat. Detta är för mig värdelöst om det nu stämmer? På något sätt så måste ju leverantören veta vad vi gjort så dom kan boka på samma sätt. Många företag hämtar ju sina inbetalningar på fil för man vill automatisera, och då blir ju detta ett extra jobb för mottagaren också som inte vet vad jag betalt.

Är det någon annan som också upplever detta som ett problem?

1 SVAR 1
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Ann___41!

Det stämmer att det inte går att skicka kreditfakturor i betalfiler längre. Detta beror på att bankerna har bytt till nya filformat som vi behöver förhålla oss till i våra produkter. I det gamla filformatet kunde bankerna ha en bevakning av kreditfakturorna, men detta fungerar inte i de nya formaten ISO/XML och är orsaken till att fakturorna måste kvittas innan de skickas till banken.

Jag förstår att det påverkar ert arbetssätt och har försökt hitta en workaround för er, men eftersom det är en extern förändring som vi inte kan påverka så kan vi inte heller jobba runt det i programmet.

Återkom gärna om du har några andra funderingar.

Ha en fin sommar!

/Tinne