Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

martin61
MEDLEM

Markerat betalning på fel sätt

Hej

Jag har ny bankkoppling och en faktura som jag matade in innan bankkopplingen blev uppsatt. Jag  markerade fakturan som betald under fakturor (fel av mig) och inte under bankhändelser. Jag gjorde en korrigeringsverifikation på själva betalningsverifikationen, men fakturan är fortfarande markerad som betald. 

Nu har jag ingen faktura att matcha mot bankhändelsen.

 

Behöver jag mata in samma faktura igen, och är det överhuvudtaget möjligt, för att kunna matcha bankhändelsen, eller skall jag göra på något annat sätt?

4 SVAR 4
Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Det lättaste är att bara bokföra inbetalningen mot 1510 om det är en kundfaktura, eller 2440 om det är en leverantörsfaktura! 😃 Då kommer huvudboken och reskontran att stämma överens igen!

Tack för uppslaget. Eftersom jag gjort en korrigeringsverifikation på betalningsverifikationen var saldot på konto 2440 noll. Jag gjorde istället en manuell kontering mot 1930 men för övrigt på samma sätt som den korrigerade betalningsverifikationen.

 

Dvs, kredit mot 1930 och debet mot 5700 och 2641 i det här fallet.

 

Det verkar som att när man har bankkoppling och råkar markera en faktura som betald under "fakturor" så konteras det mot 1910 (Kassa) och inte 1930 (Företagskonto). Dvs, jag måste komma ihåg att "betala" fakturor under "bankhändelser".

Numbers_and_Friends
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hmm, okay.. jag tänker att saldot på 2440 borde inte varit 0 iom att du gjort en korrigering av betalningen, men om kontona stämmer nu så är det ju ok! 😊👍

 

Ang betalning via reskontran så kan man där välja vilket konto man betalar ifrån, default brukar vara kassa, 1910. Allt som går från banken bör göras under kassa & bankhändelser, men via reskontran kan vara användbart om något betalats privat t.ex. 😃

Hejsan! 

 

Tack @Numbers_and_Friends för din lösning. vill bara flika in här för att förtydliga hanteringen lite i eEkonomi också så det känns klarare nästa gång. 

Anledningen till att det blev så för dig är för att du har kontantmetoden, dvs att fakturan först bokförs vid betalningen. När man har kontantmetoden bokförs alltså inget på 2440 och därför är ditt saldo på det konto noll, vilket är helt korrekt i ditt fall. Är du intresserad av att lära dig mer om skillnaden så kan du läsa vårt foruminlägg Faktureringsmetoden vs kontantmetoden. Din verifikation du skapade mellan 1930,5700 och 2641 är helt korrekt tänkt.
När det kommer till kommande betalningar så ska dem alltid stämmas av via Kassa och bankhändelser när det ska stämmas av mot det bankkontot du har aktiv bankkoppling med, eftersom du där får alla händelser från ditt kontoutdrag importerat automatiskt för en lättare avstämning. Vi har därför tagit bort alternativet att kunna bokföra fakturan mot detta företagskontot direkt via reskontran för att undvika att du råkar registrera dubbla betalningar. 

Ha en fin dag! 🙂 
/My